پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 16.12.2018, 0:04

مجازات دسته‌جمعی! / احمد زیدآبادی

ارتش اسرائیل امروز منزل مسکونی چهار طبقۀ خانوادۀ یوسف ابوحمید را در اردوگاهی در نزدیکی رام‌الله تخریب کرد.

این تخریب به انتقام قتل یک عضو نخبۀ ارتش اسرائیل در اوایل سال جاری صورت گرفت.

فرض م‌ گیریم که حمله به نیروهای اسرائیلی حتی در سرزمینی که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اشغالی محسوب می‌شود؛ ناموجه و مستوجب مجازات باشد؛ اما مجازات دسته جمعی خانوادۀ مهاجمان چگونه قابل توجیه است؟ به فرض فردی در حادثه‌ای مقصر باشد؛ در این میان زن و بچۀ خردسال و یا پدر و مادر پیر و خواهران و برادران و حتی همسایگانش چه گناهی دارند که باید در زمستان سرد بی خانمان و آواره شوند؟

ارتش اسرائیل تخریب خانه‌ها را اقدامی بازدارنده برای جلوگیری از تکرار حملات تلقی می‌کند، اما آیا هیچ آدم منصفی چنین توجیهی را می‌پذیرد؟

متأسفانه جامعۀ جهانی در برابر نقض حقوق فلسطینی ها لالمونی گرفته است! طبعاً از کشورهایی مانند روسیه و چین و حتی هند که چیزی به نام حقوق انسان‌ها در سیاست خارجی‌شان محلی از اعراب ندارد؛ نمی‌توان در این مورد انتظاری داشت. آمریکا هم که مدعی پاییدن چهار چشمی رفتار حقوق بشری دیگر کشورها در صحنۀ جهانی است، به اسرائیل که می‌رسد پاک کور و نابینا می‌شود. اروپایی‌ها نیز ظاهراً چنان مرعوب قدرت تبلیغاتی اسرائیل‌اند که اعتراض‌های ضعیف‌شان تا گوش رسانه‌ها هم نمی‌رسد. سایر کشورها هم همان اعتراض نکنند، پسندیده‌تر است چرا که بیش از آنکه نگران حق و حقوق فلسطینی‌ها باشند؛ در پی توجیهی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود از این طریق‌اند. نهادهای جهانی حقوق بشری همچون دیده بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل نیز معمولاً صدای‌شان را علیه اسرائیل تا بدان حد بلند نمی‌کنند که جریانی قدرتمند در افکار عمومی جهان علیه آن شکل گیرد به گونه‌ای که رهبران آن مجبور به حداقلی از پاسخگویی شوند.

در این میان، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور هم اگر در کنار دولت نتایناهو نباشند؛ گویی از نزدیک شدن به ماجرای فلسطین بیم دارند! چه بیمی؟ اینکه برخی از ایرانیان در واکنش به رفتار دولت خودشان، نسبت به مسئلۀ فلسطین بی حس شده و علاقه‌ای به شنیدن نام آن ندارند؟ یعنی جلب مخاطب تا این اندازه اهمیت پیدا کرده که چشم بر روی جنایت بسته شود؟ چرا در این رسانه‌ها همان منشه امیر را در این زمینه به مصاحبه فرا نمی‌خوانند و از او نمی‌پرسند که چنین رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی از سوی به اصطلاح «اخلاقی‌ترین ارتش دنیا» روی چه حساب و کتابی صورت می‌گیرد؟

در واقع بی‌اعتنایی اسرائیل به رعایت حقوق فلسطینی ها و سکوت جهان در برابر آن، موضوع دفاع از حقوق بشر در سطح جهان را به ابتذال کشانده است؛ ابتذالی که در سایۀ آن دیگر کشورها نیز با خیال راحت حقوق اتباع خود را نادیده می‌گیرند و هرگاه با اعتراضی روبرو می‌شوند با اشاره رفتن انگشت‌شان به سمت کرانۀ باختری رود اردن، پاسخ‌شان این است که این نوع ادعاها تماماً سیاسی و بی‌پایه است؛ اگر نیست چرا کسی به آنچه در آن نقطه از زمین جریان دارد؛ اشاره نمی‌کند!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024