پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.12.2018, 12:08

تنها یک گام / یدالله اسلامی

یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

نظارت استصوابی که کاملا غیرقانونی وخلاف قانون اساسی است  و لغو آن خواستی اندک و قانونی ولی اثرگذار است.

انتخابات با وجود نظارت استصوابی از معنا تهی‌شده و پیامدهای ناگواری را رقم زده است. فاصله بین مردم و حاکمیت و گسترش بی‌اعتمادی مقوله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.

اصلاح‌طلبان که سال‌ها از انتخابات آزاد سخن گفته و گردش نخبگان را ترویج و تبلیغ کرده‌اند؛ در میدان عمل به نظارت استصوابی آری گفته و با مشارکت فعال درانتخابات و دل بستن به تعداد اندکی از نامزدهای اصلاح‌طلب دل خوش داشته‌اند و به روند انتخابات پیوسته‌اند و مردم با مشارکت فعال امید به بهبود شرایط را با انتخابات گره زده‌اند و اینک آسیب‌های ناشی از عمل نکردن به وعده‌ها دامن اصلاح‌طلبان را نیز گرفته است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همه سرمایه اصلاح‌طلبان به پای آقای روحانی ریخته شد و آقای روحانی هم به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرد و زمینه را برای بدبینی به اصلاح امور از طریق انتخابات افزایش داد.

شرایط به گونه‌ای رقم خورده که روش‌های پیشین با نگاه مثبت مردم مواجه نخواهد شد؛ پس همه دست‌اندرکاران امر سیاست و اداره کشور بایستی برای برون‌رفت از این مشکل به چاره‌اندیشی بنشینند و اصلاح‌طلبان به ناگزیر بایستی به بازنگری سیاست‌های انتخاباتی خود پرداخته و برای اصلاح امور تلاش‌های جدی‌تر و اثربخش‌تری را سازمان و سامان دهند.

گام نخست برگزاری انتخابات آزاد، لغو نظارت استصوابی است و بدون این اقدام ساده و اولیه امید بستن به اصلاح امور به جایی نخواهد رسید و به ناامیدی‌های بیشتر دامن خواهد زد.

مشارکت در انتخابات تنها با اصلاح قانون انتخابات و لغو نظارت استصوابی و امکان مشارکت همه نگرش‌ها و گرایش‌ها بدون محدودیت اثرگذار و معنادار بوده و بدون آن فاقد معنای انتخاباتی است.

این درخواست ساده را همه نهادهای قدرت و تصمیم‌گیری و سیاستگذاران و تصمیم‌گیران و قانونگذاران جدی تلقی کرده و برای حل آن از هم اینک دست به کار شوند.

لغو نظارت استصوابی گام نخست در مسیر برگزاری انتخابات آزاد است. این گام ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین و شاید اثربخش‌ترین آنها هم باشد.
روشن‌تر بگویم با توجه به آنچه شده؛ دیگر “تکرار کردن”ها هم پاسخی درخور نخواهد یافت.

به جای دعوت به مشارکت بایستی دعوت به اصلاح قانون انتخابات نیز در دستور کار و برنامه‌ریزی قرار گیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024