جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.12.2018, 1:01

طرح درخواست رفع فیلتر از توییتر به دنبال افزایش حضور مسوولین در این شبکه

پیوستن وزیر نفت ایران به توییتر در حالی که این شبکه‌اجتماعی در ایران فیلتر است، بار دیگر کاربران ایرانی را بر آن داشت تا از مقامات رسمی بخواهند برای رفع فیلتر از توییتر اقدام کنند. هم اکنون برای وصل شدن به توییتر کاربران از جمله مقامات دولتی باید از فیلترشکن استفاده کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت در توییت اول خود در تاریخ ۲۱ آذرماه ۹۷ نوشت: «برای ارتباط پویا و موثرتر با مخاطبان داخلی و خارجی به توئیتر آمدم.» به دنبال آن کمپین آنلاینی در توییتر با هشتگ #رفع_فیلتر_توئیتر راه افتاد که در آن صدها کاربر ایرانی که اکثر آنها ساکن ایران هستند از مقامات مسوول خواستند که به فیلترینگ توییتر خاتمه داده شود.

با وجود آنکه این هشتگ پیش از این در توییتر وجود داشت و کاربران از آن برای مخالفت خود با فیلترینگ توییتر استفاده می‌کردند، اما پس از آنکه محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در توییتی ضمن استقبال از حضور زنگنه در توییتر نوشت: «جمع دوستان در توئیتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی شش وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام»، سایر مقامات و کاربران ایرانی نیز خطاب به او درخواست اضافه شدن اسم خود را به فهرست مخالفین فیلتر بودن توییتر مطرح کردند.

اشاره آذری‌جهرمی در مورد درخواست شش وزیر و دو نماینده مجلس به نامه‌ای است که پایگاه اطلاع رسانی دولت(پاد) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ منتشر کرد و خبر از این داد که دو نفر از نماینده‌‌های مجلس که عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستند به همراه شش عضو کابینه در نامه‌ای به دادستان کل کشور از او درخواست کردند تا دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کند. امضا کننده‌های این نامه عبارت‌اند از محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سیدمحمود علوی علویی وزیر اطلاعات، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، منصور غلامی وزیر علوم، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رییس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس.

«لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» یکی از عباراتی است که در بین اکثر توییت‌ها مشترک است و در واکنش به توییت جهرمی مورد استفاده قرار گرفت که فهرستی از اعضای دولت و نماینده‌های مجلس،‌ یعنی شش وزیر و دو نماینده، را به عنوان مخالفین فیلترینگ توییتر ارایه کرده بود. «لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» در توییت‌های شهروندان عادی، خبرنگاران، نماینده‌های مجلس، اعضای کابینه دولت و حتی برخی اصولگرایان نیز به چشم می‌خورد. موضوعی که نشان می‌دهد رفع فیلتر از توییتر یک درخواست عمومی در بین کاربرانی ایرانی با گرایش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

به عنوان نمونه محمدرضا بامدامچی نماینده مجلس در حساب توییتر خود نوشت: «جناب آقای جهرمی؛ لطفا نام یک دیگر نماینده‌ مجلس را هم به فهرست درخواست کنندگان برای #رفع_فیلتر_توییتر اضافه کنید.»

فاطمه حسینی دیگر نماینده مجلس با نقل قول کردن توییت جهرمی نوشت: «جناب آقای جهرمی نام یک نماینده دیگر مجلس را هم به فهرست درخواست کنندگان #رفع_فیلتر_توئیتر اضافه کنید.»

هدی توحیدی دانشجوی علوم سیاسی با نقل قول کردن توییت آذری جهرمی نوشت: «آقای آذری جهرمی @azarijahromi از شما انتظار بیشتری از درخواست برای رفع توییتر میرود. میدانیم شما فیلتر نکرده‌اید اما بنظر میاد تلاش پیگیرانه‌ای هم ندارید. با این حال در همین حرکت کوچک نام این شهروند عادی را هم در لیست مطالبه‌کنندگان #رفع_فیلتر_توییتر بنویسید»

محمد وحیدی دانشجو نوشت: «آقای ج.اسلامی،ما غیربراندازان،اصولگرا، اصلاح‌طلب،حتی بچه‌های نهضت آزادی و چپهای اصیل،در جنگی نابرابر دربرابر دشمنان این سرزمین ایستاده‌ایم.نمیخواهی دسترسی شهروندان عادی و دوست‌داران ایران را به این فضا سهل کنی؟نمیبینی با همه فحشها،محدودیتها و ربا‌تهامیجنگیم؟ #رفع_فیلتر_توییتر»

در این میان افرادی هم بودند که با انتقاد از شرکت اعضای دولت و نماینده‌های مجلس در این کمپین را نمایشی عنوان کردند. به عنوان نمونه سیدعلی مجتهدزاده وکیل حقوق بشری با انتقاد از عملکرد دولت در مورد فیلترینگ توییت کرد: «شرکت #نمایندگان_مجلس و #وزرای_دولت در کمپین برای #رفع_فیلتر_توئیتر کمی نمایشی بنظر میرسد،اگر بنده و فعالین مدنی در این کمپین شرکت کنیم حق داریم چرا که ابزاری غیر از این نداریم اما آیا آقایان هم به اندازه شهروندان عادی دست خالی هستند؟ پس حضورشان در دولت و مجلس چه خاصیتی دارد!؟»

حسین نوروزی روزنامه‌نگار هم با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت ارتباطات در مورد فیلتر ماندن توییتر نوشت: «روی این توییت، مولاوردی و ابتکار و که و که کوت کرده و نوشته‌اند که اسم ما رو هم به لیست متقاضیان رفع فیلتر توییتر اضافه کن. همه‌شون یه‌جور برخورد می‌کنن انگار ما فیلترش کرده‌ایم و مسوولان در سختی هستند.»

رشید داوودی یکی از افراد مذهبی و روحانیون فعال در توییتر با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ توییتر خطاب به آذری‌جهرمی نوشت: «جناب آقای @azarijahromi نام شهروندان عادی را در سیاهه درخواست کنندگان #رفع_فیلتر_توییتر ننویسید! اما به تصمیم گیران بفهمانید شهروندان ما مانند مسوولانی(!) که دراین سیاهه ثبت نام کرده اند،منتظر دادن(!) حقوق شان نیستند بلکه، چه بخواهید چه نخواهید چون گذشته، حقشان را خواهند گرفت!»

یاشار سلطانی روزنامه‌نگار نیز با اشاره به حضور فعال سربازان جنگ نرم در توییتر نوشت: «فیلتر کردن توییتر از فروبردن سر در برف برای نادیده گرفتن واقعیات، ناکارآمدتر است. بخصوص اگر فیلترکنندگان با بسیج کردن افسران نرم، بخواهند در توییتر حاضر وموثر باشند. آقای جهرمی نام بنده راهم بعنوان یک شهروند عادی ب فهرست درخواست کنندگان #رفع_فیلتر_توییتر اضافه کنید @azarijahromi»

درخواست رفع فیلتر از توییتر حتی در بین افراد اصولگرا که در گذشته جز مخالفین جدی رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی بودند نیز حامیانی دارد. به عنوان نمونه صادق نیکو خبرنگار اصولگرا در خبرگزاری فارس‌نیوز نزدیک به سپاه پاسداران با وجود آنکه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ از فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و حتی ابزارهای فیلتر شکن حمایت کرده بود، پس از راه اندازی این کمپین ضمن حمایت تلویحی از رفع فیلتر توییتر آن را مشروط به پذیرش شرایط ایران از طرف توییتر کرد و گفت: «اگر بجای مسئولین قوه‌قضاییه بودم رفع فیلتر توییتر رو مشروط میکردم به مذاکره دولت و @azarijahromi با توییتر و پذیرش شرایط حداقلی ایران اگر توییتر شرایط رو بپذیره و چیزهایی مثل پورن رو محدود کنه حتما موافق رفع فیلتر توییتر هستم»

با وجود آنکه هر روز به تعداد مقامات و شخصیت‌های حکومتی و دولتی حاضر در شبکه توییتر افزوده می‌شود، و علی‌رغم درخواست عمومی برای رفع فیلتر از توییتر، قوه قضاییه از برداشتن فیلتر این شبکه اجتماعی خودداری می‌کند.

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درواکنش به این درخواست‌ها در ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ گفته بود: «وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024