سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.12.2018, 1:31

تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ادامه اجرای برجام

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷
دبیرکل سازمان ملل در گزارشی محرمانه که خبرگزاری رویترز به آن دسترسی پیدا کرده است، از تمامی کشورها خواسته تا ادامه اجرای برجام را تضمین کنند.
به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارش محرمانه خود درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که به شورای امنیت ارائه شده، با تاکید بر اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است، خواستار تضمین ادامه اجرای این توافق شده است.
برجام که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد، در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که بر اساس آن تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، اما دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در ماه می ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از آن خارج شد.
در این گزارش همچنین به موضوع موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به سمت عربستان پرداخته شده و آمده است: دبیرکل پس از بررسی باقیمانده‌های چند موشک شلیک شده از یمن به عربستان به این نتیجه رسیده است که ظاهرا این موشک‌ها مشخصات موشک‌های ایرانی را دارند و احتمالا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ساخته شده‌اند. گوترش در ادامه گزارش خود آورده است که پس از بررسی بخشی از موشک زمین به هوای از هم تفکیک شده که توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی به دست آمده است، دریافته که ظاهرا این موشک مطابق با یک موشک ایرانی بوده است.
دبیرکل سازمان ملل علاوه‌ براین، مدعی شده است که باقیمانده موشک‌های شلیک شده به عربستان در ۲۵ مارس و ۱۱ آوریل ۲۰۱۸، طراحی مشابه با موشک بالستیک کوتاه‌برد قیام-۱ ایران را دارند، هرچند از آنجایی که مشخص نیست این موشک‌ها چه زمانی به یمن منتقل شده‌اند، نمی‌تواند مشخص کند که این کار نقض قطعنامه بوده است.
به گزارش ایسنا، غرب و آمریکا پیش از این بارها این ادعای بی‌اساس را تکرار کرده‌اند که ایران موشک‌های حوثی‌های یمن برای حمله به عربستان را تامین می‌کند، اما مقامات کشورمان همواره این ادعاها را رد و تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی هیچ سلاحی به یمن منتقل نکرده و موشک‌ها متعلق به خود حوثی‌ها بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024