جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 10.12.2018, 10:42

برندگان جایزه صلح نوبل به دنبال برقراری عدالت برای قربانیان خشونت‌های جنسی

برندگان امسال جایزه صلح نوبل خواستار برقراری عدالت برای قربانیان خشونت جنسی در درگیری‌های سراسر دنیا شدند. جایزه نوبل امسال به دنیس موکویگی و نادیا مراد به دلیل تلاش‌هایشان برای خاتمه دادن به تجاوز به عنوان یک سلاح جنگی تعلق گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «دنیس موکویگی»، پزشکی که در جمهوری دموکرات کنگو به قربانیان خشونت جنسی کمک می‌کند و «نادیا مراد»، که یک فعال حقوق بشر ایزدی و بازمانده برده‌های جنسی توسط داعش است امروز (دوشنبه) بطور مشترک در اسلو جایزه صلح ۲۰۱۸ نوبل را طی مراسمی دریافت می‌کنند.

موکویگی ریاست بیمارستان «پنزی» در بوکاوو، شهری در شرق کنگو  را به عهده دارد. این بیمارستان سالانه میزبان هزاران زنی است که درگیر خشونت‌های جنسی شده‌اند.

نادیا مراد نیز مدافع اقلیت ایزدی در عراق، مهاجران فراری و در کل حقوق زنان است. او سال ۲۰۱۴ توسط داعشی‌ها در موصل عراق به بردگی گرفته شد و مورد تجاوز قرار گرفت. مراد همچنین تیم تحقیقاتی از طرف سازمان ملل تشکیل داد تا شواهد اقدامات داعش در عراق که ممکن است جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و یا قتل‌عام هستند را جمع آوری کند.

این تیم کار خود را در ماه اوت، یکسال بعد از تصویب شورای امنیت سازمان ملل، شروع کرد.

مراد در کنفرانس خبری در موسسه نروژی نوبل گفت که تاکنون حتی یک نفر در عراق به اتهام تجاوز به دختران و زنان ایزدی محاکمه نشده است.

وی افزود: ما حتی ذره‌ای عدالت ندیده‌ایم. ما باید روزی شاهد برقراری عدالت باشیم. ۳ هزار زن و دختر ایزدی همچنان برده جنسی داعش هستند.

مراد با این حال گفت که امیدوار است. وی تصریح کرد: اگر بخاطر فعالیت‌های کمپین ما طی چهارسال اخیر نبود ما قدمهایی که امروزه برای عدالت برداشته شده را شاهد نبودیم.

موکویگی، دیگر دریافت کننده جایزه نوبل که در بیمارستان پنزی روزگار خود را می‌گذراند و بیشتر اوقات تهدیدهای مرگ دریافت می‌کند گفت که ایجاد عدالت لازمه هر روند صلحی است.

دومین جنگ کنگو، که باعث کشته شدن بیش از پنج میلیون تن شد، به صورت رسمی در ۲۰۰۳ به پایان رسید اما هنوز با وجود هدف قرارگرفته شدن غیرنظامیان توسط نظامیان ، خشونت همچنان از مشکلات این کشور است.

مو کویگی در این کنفرانس خبری گفت : یک قانون بشر دوستانه وجود دارد که ما خواستار اعمال بیطرفانه آن هستیم. بعد از پایان جنگ ما شاهد به قدرت رسیدن جنگ سالاران بودیم و هنوز حرفی از عدالت نیست و خشونت همچنان ادامه دارد.

وی با ذکر این نکته که جایزه صلح نوبل می‌تواند به او برای کشاندن عاملان جنایت‌ها به میز محاکمه کمک کند، گفت: این جایزه می‌تواند به جامعه جهانی کمک کند تا در برابر قربانیان خشونت جنسی احساس مسئولیت کنند.

موکویگی همچنین نگرانی خود در مورد انتخابات برنامه ریزی شده ۲۳ دسامبر کنگو را ابراز کرد و گفت که اگر این انتخابات آزاد و شفاف نباشد ممکن است باعث طغیان مجدد خشونت شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024