پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.12.2018, 0:15

ناو آمریکایی در خلیج فارس؛ نمایش قدرت در برابر ایران

صدای آمریکا

وال استریت جورنال: اعزام ناو آمریکایی به خلیج فارس برای نمایش قدرت به تهران است

روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی نوشت: مقام های دفاعی ایالات متحده می گویند ناو هواپیمابر آمریکا و ناوگان همراهش طی چند روز به خاورمیانه خواهند رسید و به طولانی‌ترین دوره غیبت چنین نیروی نظامی در منطقه طی دو دهه گذشته پایان خواهند داد.

به گفته مقام های وزارت دفاع آمریکا، ناو هواپیمابر «یو اس اس جان سی استنیس» و شناورهای همراه تا پایان این هفته به منطقه خواهند رسید. این اولین حضور نظامی چنین نیرویی طی هشت ماه گذشته است و برای نمایش قدرت علیه ایران انجام می گیرد. تنش میان واشنگتن و تهران با تجدید تحریم ها بر سر فعالیت گروهای مورد حمایت ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن و تازه ترین آزمایش موشک های بالیستیک رو به افزایش است.

این مقام ها می گویند این حضور دریایی همچنین در جهت حمایت از جنگ جاری علیه بقایای داعش در عراق و سوریه و جنگ آمریکا در افغانستان انجام می گیرد. نیروهای آمریکایی و افغان به منظور تحت فشار گذاشتن طالبان برای مذاکرات صلح به حملات هوایی شان علیه آن گروه شدت بخشیده اند.

قرار است ناو هواپیمابر «استنیس» طی دو ماه آینده عمدتا در خلیج فارس مستقر باشد. به گفته مقام های پنتاگون، این حضور «به یقین یک بازدارندگی» علیه هر گونه فعالیت بالقوه خصمانه ایران در آب های منطقه خواهد بود.

ناوهای هواپیمابر آمریکا دهه ها حضوری مداوم در منطقه خلیج فارس داشته اند و حامل هزاران پرسنل نظامی، ده ها هواپیمای جنگی، موشک و قدرت شلیک هستند. در سال های اخیر، ارتش آمریکا گاه دو ناو هواپیمابر را در منطقه مستقر کرده است.

اما از ماه مارس، زمانی که ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت» راهی اقیانوس آرام شد، در خلیج فارس هیچ ناو هواپیمابر آمریکایی مستقر نبوده است.

این غیبت بخشی از صف آرایی نظامی از خاورمیانه به سوی چین و روسیه بود.

یک مقام دفاعی می گوید ورود «استنیس» به نیروهای آمریکا در منطقه انعطاف پذیری فراوانی می دهد.

«استنیس» در حال عبور از اقیانوس آرام است و از ماه اکتبر تا کنون در دریا مشغول انجام عملیات بوده است. این ناو هواپیمابر اواخر ماه گذشته در سنگاپور پهلو گرفته بود.

مقام های وزارت دفاع آمریکا تاکید دارند با وجود افزایش تنش ها، استقرار این ناو هواپیمابر از پیش برنامه ریزی شده بود.

برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024