جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2018, 23:36

حمایت بین المللی از کارگران هفت تپه

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرد اسماعیل بخشی و سپیده قلیان از سوی ماموران امنیتی-قضایی ضرب و شتم شده‌اند. خانواده اسماعیل بخشی و سپیده قلیان روز سیزدهم آذر و پس از ملاقات کوتاهی با این دو زندانی سیاسی، وضعیت سلامت سلامتی آنان را وخیم توصیف کرده و گفتند آنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات شدیدا مضروب شده و آثار ضرب و شتم در بدن آنان وجود داشته است.

هشتاد تشکل و سندیکای کارگری جهانی هم در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر ایران، امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی و بازداشت و زندانی کردن فعالان کارگری را محکوم کردند و خواستار آزادی بی‌قید و شرط فعالان کارگری دربند، به ویژه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی شده‌اند. نویسندگان نامه با استناد به ماده ۲۲ معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۸ معاهده بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ایران هم از امضا کنندگان هر دو معاهده است، نوشته است ایران به عنوان یک عضو سازمان جهانی کار تعهدات خود از جمله جق تشکل‌های مستقل را رعایت نمی‌کند.

سندیکای کارگران شرکت هفت تپه روز سیزده آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در انفرادی نگهداری می‌شوند و هنگام ملاقات  قادر به تشخیص زمان ساعت و شب و روز نبوده‌اند. در بیانیه سندیکا با اشاره به لاغری و ضعف جسمانی سپیده قلیان و آثار ضرب و شتم و کبودی در صورت اسماعیل بخشی آمده است: «از نظر جسمی وضعیت بسیار وخیمی داشته‌اند. آنان در ملاقات حتی قادر به تشخیص  زمان و اینکه چه وقت از شبانه روز است هم نبوده‌اند و کماکان تحت فشار و در انفرادی نگه داری می‌شوند. سپیده قلیان به طور مشهودی بسیار لاغر و نحیف شده است و هنگامی که مادرش او را در آغوش گرفته تن او به درد آمده است. همچنین وضعیت جسمی اسماعیل بخشی بسیار وخیم مشاهده شده و منجمله به علت ضرب و شتم، بر پیشانیش هنوز آثار کبودی وجود دارد.»

سندیکای نیشکر هفت تپه با محکوم کردن بازداشت و ضرب و شتم این دو زندانی سیاسی و هشدار به مقامات امنیتی-قضایی درباره مسئولیتشان نسبت سلامتی زندانیان، از کارگران و نهادهای کارگری جهان خواسته‌اند از آنان حمایت کنند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای از مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه حمایت کردند. در بیانیه شورا آمده است که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن قدردانی از حمایت‌های کارگران، دانشجویان و سایر اقشار اجتماعی، وظیفه خود می‌داند از مطالبات تمام اقشار جامعه بخصوص کارگران و دانشجویان حمایت نماید.»

شورای صنفی معلمان مبارزه با خصوصی سازی، پس ضروری است کارگران، معلمان و دانشجویان ضمن پیگیری مطالبات حوزه خود، مطالبات مشترک را نقطه پیوند اجتماعی قرار داده و برای رفع تبعیض از جامعه، بسط آزادی و عدالت اجتماعی در کنار هم تلاش نمایند. معلمان ایرانی نوشته‌اند اگر چه کارگران، دانشجویان و معلمان به تناسب حرفه و جایگاه خود مطالبات جداگانه‌ای دارند اما مطالباتی چون «برخورداری از حقوق و دستمزد بالای خط فقر»،  «توقف خصوصی سازی»، «آزادی فعالان صنفی» و «تشکل یابی مستقل» و «آموزش همگانی رایگان و کیفی و عادلانه» از جمله مطالبات مشترک جنبش معلمان، دانشجویان و کارگران است و ضروری است کارگران، معلمان و دانشجویان ضمن پیگیری مطالبات حوزه خود، مطالبات مشترک را نقطه پیوند اجتماعی قرار داده و برای رفع تبعیض از جامعه، بسط آزادی و عدالت اجتماعی در کنار هم تلاش نمایند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024