شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.12.2018, 11:11

برنامۀ موشکی ایران در دستور کار غربی‌ها / احمد زیدآبادی

اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز در پشت درهای بسته موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند.

کشورهای غربی مدعی‌اند که موشک آزمایش شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته و بنابراین نقض قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود.

در مقابل، ایران ضمن رد ادعای آنها در مورد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ایِ موشک جدید، منعی برای آزمایش‌های موشکی خود بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌بیند.

قطعنامۀ ۲۲۳۱ عمدتاً مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام است؛ اما از آنجا که دولت ترامپ از برجام خارج شده است؛ استناد مقام‌های آمریکایی به نقض قطعنامه از طرف ایران، از نظرحقوقی با ابهاماتی روبروست.

با این حال، بریتانیا و فرانسه که بر پایبندی خود به برجام اصرار دارند؛ همسو با آمریکا ایران را به نقض قطعنامه متهم کرده و خواستار تشکیل جلسۀ شورای امنیت در این باره شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که شورای امنیت چه تصمیمی در بارۀ آزمایش موشکی ایران خواهد گرفت؛ ولی ظاهراً آمریکا می‌کوشد تا اعضای شورای امنیت را به ارائۀ تفسیر روشن‌تری از قطعنامۀ ۲۲۳۱ در بخش مربوط به برنامۀ موشکی ایران متقاعد یا وادار سازد و در این مورد همراهی بریتانیا و فرانسه را نیز با خود دارد.

به هر حال، کشورهای غربی در صدد اعمال محدودیت‌های موشکی مشخصی بر ایران از طریق شورای امنیت هستند و به نظر نمی‌رسد که روسیه و چین هم در این زمینه به مقابله با آنها برخیزند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024