پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.11.2018, 23:12

دوازدهمین روز اعتصاب کارگران هفت تپه

دوازدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفته تپه در مراسم نماز جمعه این هفته شهر شوش نیز ادامه پیدا کرد. کارگران معترض روز ۲۵ آبان ماه با حضور در مصلای شوش و سردادن شعارهایی، نسبت به حقوق معوقه، نحوه مدیریت این شرکت و سکوت مقامات مسوول در این زمینه اعتراض کردند.

در حالی که حدود هزار تن از کارگران نیشکر هفت تپه چهار ماه حقوق نگرفته‌اند، اخبار تایید نشده درباره بازداشت یا متواری شدن کارفرمای خصوصی، وضعیت کارگران را بغرنج کرده است، در دور جدید اعتصاب که از چهارده آبان ماه آغاز شد، کارگران معترض به دلیل آن چه بی‌تدبیری کارفرمای بخش خصوصی نامید، خواستار انتقال مالکیت این شرکت به بخش دولتی و یا سایر نهادها شدند.

نماینده کارگران معترض هفت تپه در دوازدهمین روز دور جدید اعتصاب اعلام کرد نهادهای دولتی در طول سه سال گذشته به هیچ یک از وعده هایشان عمل نکرده و سر کارگران کلاه گذاشته‌اند، اسماعیل بخشی در سخنرانی‌اش در جمع کارگران گفت: «امروز دوازدهمین روز اعتصاب ما است، بارها مطالباتمان را گفتیم، چه مطالبات ریالی و چه مشخص شدن وضعیت مالکیت و آینده شرکت و از این به بعد تکرار مکررات است، ما به اعتصاب ادامه می‌دهیم و تا به نتیجه رسیدن اعتصاب مذاکره هم نمی‌کنیم، سه سال استانداری خوزستان و فرمانداری شوش به اندازه کافی سرمان کلاه گذاشته‌اند و دیگر سرمان کلاه نمی‌رود، پیام ما به مسوولین این است که هر روز که مطالباتمان عقب بیفتد ما به شیوه دیگری اعتراض می‌کنیم.»

«این همه لشگر آمده به عشق کارگر آمده»، «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از شعارهایی بود که کارگران با استفاده از آن اعتراض خود را به مسوولان نشان دادند. طبق ویدیوهای منتشر شده در کانال تلگرام سندیکای هفت تپه، امام جمعه شوش اعلام می‌کند این افراد کارگر هفت تپه نیستند، ادعایی که موجب شد کارگران معترض پس از پشت کردن به خطیب نماز جمعه، با شعار «پشت به دشمن، رو به میهن» علیه خطیب جمعه اعتراض کنند و او را دشمن بنامند. کارگران معترض هفت تپه همچنین با بلند کردن یک تابوت، مرگ نمادین شرکت هفت تپه را اعلام کنند.

اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به عدم دربافت دستمزد در حالی ادامه دارد که گفته می‌شود کارفرمای بخش خصوص به دلیل اختلاس و بدهی بانکی بازداشت یا متواری شده است. دادستان تهران در یک مصاحبه بدون ذکر نام از فردی که دچار تخلفات ارزی شده است صحبت کرده که شباهت زیادی با مشخصات کارفرمای هفت تپه دارد. پس از انتشار لیستی از  دریافت کنندگان ارز از بانک مرکزی مشخص شد که کارفرمایان شرکت هفت تپه نیز در این لیست قرار دارند که این نکته در کنار غیبت ناگهانی کارفرمان و در دسترس نبودن آنان، احتمال بازداشت یا خروج آنان از کشور را قوی‌تر کرده است.

مجتمع کشت و صنعت هفت تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر در ایران است که بیش از نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد.  این شرکت با حدود پنج هزار کارگر و ظرفیت اسمی تولید ۱۰۰هزار تن شکر، در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در استان خوزستان در جنوب ایران واقع شده است. مشکلات مجتمع هفت تپه به ویژه پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۵ و در جریان خصوصی‌سازی‌های گسترده در ایران افزایش یافته و اعتراضات فراوان کارگران را به دنبال داشته است. رهبران و اعضای سندیکای کارگران شرکت هفت تپه که تشکلی مستقل و غیردولتی است، در سال‌های گذشته بارها به دلیل پیگیری حقوق کارگران با احضار، بازداشت و زندان روبرو شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024