جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 16.11.2018, 18:52

درگذشت بهمن امینی، ناشر ایرانی مقیم فرانسه

یورونیوز: بهمن امینی، ناشر ایرانی مقیم فرانسه که از مدت‌ها پیش به سرطان مبتلا شده بود، روز جمعه ۲۵ آبان در سن ۶۵ سالگی در لیون درگذشت. دوستان او این خبر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

این ناشر و کنشگر فرهنگی ایرانی که از حدود ۲۰ سال پیش در فرانسه اقامت گزیده بود، کتاب‌های بسیاری از نویسندگان بزرگ ایرانی از جمله شاهرخ مسکوب و سیمین دانشور را منتشر کرده بود. او با شرکت فعال در رویدادهای فرهنگی ایرانی در اروپا حضور و نقشی پررنگ در ارائه و حفظ ادبیات فارسی داشت.

امینی که پیشینه زندانی شدن هم در دوران پهلوی را هم داشت، فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری خود را در تبعید نیز ادامه داد. او ضمن آن که سال‌های متمادی برنامه‌های «دیدار با اهل قلم» را در پاریس برگزار کرد، همچنین عضو «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس هم بود.

بیماری سرطان به بهمن امینی اجازه ادامه فعالیت را نداد. او در آخرین ماه‌های زندگی خود به همراه خانواده‌اش به روستایی به نام دی‌یونه در جنوب شرقی فرانسه نقل مکان کرده بود.

آخرین رویداد فرهنگی که امینی در آن شرکت کرد، نمایشگاه کتاب «تهران بدون سانسور» بود که اردیبهشت ماه گذشته همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، در شهرهای مختلف اروپا از جمله پاریس برگزار شد. با این حال او تنها توانست از طریق اینترنت برای مخاطبان خود در نمایشگاه پاریس سخنرانی کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024