چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.11.2018, 18:20

دادگاه به نفع خبرنگار سی‌ان‌ان و علیه ترامپ رای داد

بی بی سی: قاضی دادگاهی در واشنگتن با صدور حکم به کاخ‌سفید دستور داده مجوز خبرنگاری جیمی کاستا، گزارشگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان به او بازگردانده شود. مجوز آقای کاستا در پی تنش میان او و دونالد ترامپ در کنفرانس خبری هفته گذشته لغو شده بود.

این حکم در پی آن صادر شد که شبکه خبری سی‌ان‌ان رسما از دونالد ترامپ شکایت کرد و لغو مجوز ورود آقای کاستا به کاخ‌سفید را غیرقانونی خواند.

قاضی دادگاه در حکم خود تصریح کرده تصمیم کاخ‌سفید برای لغو پروانه ویژه خبرنگاری آقای کاستا مانع از انجام وظایف خبرنگاری او و همچنین برخلاف اصل آزادی بیان در آمریکا است.

پس از صدور این حکم، جیمی کاستا در خارج از دادگاه ضمن استقبال از حکم قاضی به خبرنگاران گفت: «اگر موافقید برگردیم سر کارمان.»

اکنون کاخ‌سفید موظف است با صدور پروانه موقت برای آقای کاستا به او اجازه بازگشت به کنفرانس‌های خبری کاخ‌سفید را بدهد و همچنین بگذارد او با گروه خبرنگاران پوشش دهنده رویدادهایی که آقای ترامپ در آنها شرکت می‌کند همراه شود.

وکیل جیمی کاستا، سردبیر گزارشگران کاخ‌سفید شبکه سی‌ان‌ان، رای امروز دادگاه را «روزی بزرگ برای آزادی بیان» دانسته است.

در کنفرانس خبری چه اتفاقی افتاد؟

در جریان نخستین کنفرانس خبری دونالد ترامپ پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا (ششم نوامبر) جیمی کاستا، دونالد ترامپ را به علت استفاده از کلمه «تهاجم» برای توصیف کاروانی از مهاجران که از آمریکای مرکزی به سمت آمریکا در حرکت هستند، به چالش کشید. آقای کاستا همچنین از آقای ترامپ به خاطر یک تبلیغ ضد مهاجرت که نژادپرستانه خوانده شده بود، سوال کرد.

پس از آن زمانی که خبرنگار سی‌ان‌ان قصد داشت سوالی درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از آقای ترامپ بپرسد، رئیس جمهور آمریکا چند بار به او گفت: «کافی است» و از آقای کاستا خواست که «میکروفون را کنار بگذارد».

همزمان یکی از کارآموزان کاخ‌سفید تلاش کرد میکروفون را از خبرنگار سی‌ان‌ان بگیرد، اما آقای کاستا از دادن میکروفون خودداری کرد.

پس از آن آقای ترامپ گفت: «سی‌ان‌ان باید از این که شما برای آن‌ها کار می‌کنید شرمنده باشد. شما بی‌ادب هستید.»

اما خبرنگار دیگری که پس از نشستن آقای کاستا نوبت پرسش پیدا کرده بود در دفاع از او گفت جیمی کاستا «خبرنگاری سخت کوش» است اما آقای ترامپ با واکنشی تند گفت: «من طرفدار شماها هم نیستم.»

این واکنش آقای ترامپ با خنده کسانی که در آن جا بودند، روبرو شد.

پس از اعلام حکم دادگاه، شبکه خبری سی‌ان‌ان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن استقبال از رای قاضی گفته: «ما به دنبال حل و فصل کامل این قضیه در چند روز آینده هستیم.»

بن واینز، از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هم گفته تلاش کاخ‌سفید برای ساکت کردن آقای کاستا، نتیجه منفی داشته است.

«کاخ‌سفید مطمئنا گمان می‌کرد با اخراج یک خبرنگار مانع از پرسش‌گری چالش بر‌انگیز سایرین خواهد شد، اما رای دادگاه کاملا بر خلاف این بود. آزادی مطبوعات از اصول بنیادین است، این اصل که خبرنگاران با به چالش کشیدن رهبران آنها را به پاسخگویی وادار می‌کنند دموکراسی ما را تقویت می‌کند.»

ساعتی پس از صدور حکم دادگاه، کاخ‌سفید با صدور اطلاعیه‌ای ضمن پذیرش دستور دادگاه برای صدور مجوز موقت جیمی کاستا نوشت: «ما همزمان به مرور و بازبینی قوانین و مقررات مربوطه خواهیم پرداخت تا اطمینان پیدا کنیم که کنفرانس‌های خبری منصفانه و منظم‌تری در آینده برگزار شود.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024