جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.11.2018, 23:51

گفتگوی آمریکا و قطر درباره تاسیس ناتوی عربی

وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای گفته در دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با خالد العطیه، معاون نخست‌وزیر قطر، درباره اتحاد استراتژیک خاورمیانه (معروف به ناتوی عربی) گفتگو شده است.

به گزارش فرارو، این بیانیه به مسئله توسعه پایگاه نظامی آمریکا در قطر، العدید، و نیز تعمیق گفتگوی استراتژیک قطر و آمریکا اشاره کرد. یک روز قبل، العطیه با جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هم درباره تقویت شراکت امنیتی میان دو کشور گفتگو کرده است. متیس و العطیه، مسائل مختلفی از جمله بحران میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و جنگ یمن را بررسی کردند.

وزارت دفاع آمریکا گفته ایالات متحده به دنبال بالا بردن توانمندی‌های پایگاه العدید و توسعه آن است. گفتنی است که العدید، یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج است که نقش عمده‌ای در مدیریت کردن عملیات نظامی ارتش آمریکا در خاورمیانه دارد.

اتحاد استراتژیک خاورمیانه، که در رسانه‌ها به ناتوی عربی معروف شده است، از هشت کشور عربی –شش کشور شورای همکاری خلیج فارس به علاوه اردن و مصر – تشکیل می‌شود. مقامات آمریکایی به منظور مقابله با ایران، به دنبال ایجاد تشکلی نظامی در برابر ایران هستند. اما کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در کنسولگری عربستان در استانبول و همچنین اختلافات شدید سه کشور عربستان، امارات و بحرین با قطر، اعلام تاسیس ناتوی عربی را به تاخیر انداخت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در نشست سران هشت کشور عربی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اوایل سال آینده میلادی تاسیس این اتحاد اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر کاخ سفید بر حل بحران روابط قطر با سایر کشور‌های عربی متمرکز است تا زمینه اعلام تاسیس ناتوی عربی فراهم شود. همزمان با این تحرکات سیاسی، اکثر کشور‌های عضو این ناتو، در حال انجام بزرگترین رزمایش مشترک عربی در مصر هستند. شاخه‌های مختلف نیرو‌های نظامی این کشور‌ها به مدت دو هفته در رزمایش مصر شرکت می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024