جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 15.11.2018, 23:01

آمریکا اخراج گولن را بررسی می‌کند

ایرنا – شبکه خبری «ان‌بی‌سی» روز پنجشنبه گزارش داد که دولت آمریکا در تلاش برای مختومه کردن پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود و ترغیب ترکیه به عدم پیگیری ماجرا، پرونده استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ ترک مقیم آمریکا را بازگشایی کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، مقام‌های دولت ترامپ در ماه گذشته (میلادی) از آژانس‌های فدرال خواسته‌اند که با هدف پاسخ به درخواست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و جلب رضایت وی، راه‌های قانونی برای اخراج گولن را بررسی و پرونده او را بازگشایی کنند.

به گفته این رسانه به نقل از چهار منبع آگاه، این دستور هم به وزارت دادگستری و هم اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) صادر شده است.

همچنین درخواستی هم به وزارت امنیت داخلی این کشور ارسال شده تا گزارشی از وضعیت حقوقی گولن تنظیم و ارائه کند.

به نوشته ان‌بی‌سی، مدیریت نهادهای مذکور از درخواست کاخ سفید متعجب و به شدت «برآشفته» شده‌اند.

این در شرایطی است که مقام‌های دولت ترکیه در گفت وگو با این رسانه، گفته‌اند که ارتباطی میان این دو موضوع نمی‌بینند.

ان‌بی‌سی در بخش دیگری از این گزارش نوشته است که دولت‌های آنکارا و واشنگتن در ماه‌های گذشته، توافقی برای آزادی «آندرو برونسون» کشیش آمریکایی سابقا زندانی در ترکیه منعقد کرده و همچنین آزادی احتمالی «محمد هاکان آتیلا» بانکدار ترک زندانی در آمریکا را نیز مورد بررسی قرار داده بودند و به همین جهت، توافقی دیگر برای استرداد گولن دور از ذهن به نظر نمی رسد.

با این وجود سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که هیچ مذاکراتی در این ارتباط با دولت ترکیه صورت نگرفته و شایعات منتشر شده را تایید نمی کند.

آنکارا «فتح الله گولن» را عامل اصلی پشت پرده کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور می‌داند. وی بیش از یک دهه است که در یک تبعید خودخوانده، ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.

ترکیه بارها خواستار استرداد و محاکمه گولن شده، اما پاسخ مثبتی از سوی آمریکا دریافت نکرده است.

حال به نظر می‌رسد قتل خاشقچی ۵۹ ساله در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، اهرمی برای فشار به واشنگتن به عنوان متحد اصلی سعودی‌ها ایجاد کرده باشد.

این خبرنگار که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.

دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می کند.

بر اساس سرنخ‌های موجود، مقام‌های ریاض و در صدر آنها «محمد بن سلمان» متهم اصلی قتل این روزنامه‌نگار هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024