پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 15.11.2018, 11:06

تجمع کارگران دو کارخانه در استان خوزستان برای تعویق در پرداخت حقوق ماهیانه

کارگران گروه ملی فولاد ایران از روز شنبه ۱۹ آبان ماه تا روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه در اعتراض به عدم دریافت دو ماه معوقات مزدی و همچنین در اعتراض به متوقف ماندن فعالیت تولیدی کارخانه‌ها اقدام به برگزاری یک تجمع اعتراض اقدام کردند. کارگران معترض در پنجمین روز اعتراض خود، صبح روز ۲۳ آبان ماه در ابتدا به دفتر دو نفر از نماینده‌های اهواز در مجلس شورای اسلامی در منطقه امانیه شهر اهواز رفتند اما به دلیل نگرفتن جوابی از این نماینده‌ها در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران معترض به خبرگزاری کار ایلنا آنها نه تنها دو ماه حقوق نگرفته‌اند بلکه صاحب فعلی کارخانه که یکی از بانک‌های دولتی است برای تامین اولین تولید اقدام نمی‌کند و به این ترتیب فعالیت تولیدی کارخانه‌ها متوفف شده است که این به معنای رکود و حتی ترس تعطیل شدن این کارخانه‌ها و نهایتا بی کار شدن چند هزار کارگر است.

این کارگر معترض گفته است: «حتی اگر کارفرما مطالبات مزدی کارکران را یک جا پرداخت کند تا زمانی که مواد اولیه برای آغاز فعالیت مجتمع تامین نشود، آنها به اعتراض‌های صنفی خود ادامه می‌دهند.»

این کارگر درباره اینکه پس از هر تجمع در مقابل ساختمان استانداری «مسوولان استانی وعده پرداخت مطالبات معوقه و سایر خواسته‌های صنفی ما کارگران را می‌دهند اما متاسفانه کارگران همچنان با مشکلات دست پنجه نرم می‌کنند.»

گروه ملی فولاد ایران در اهواز شامل کارخانه‌های فولاد سازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و مجموعا حدود ۴ هزار کارگر دارد. اما این کارگران دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. خبرگزاری کار ایلنا نوشته است این کارگران بارها در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل نهادهای مختلف دولتی مانند استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند و یا حتی بارها کار روزانه خود را در کارخانه به نشانه اعتراض متوقف کرده‌اند.

غریب هویزاوی، کارگر معترض دیگر در تجمع روز ۲۱ آبان ماه با اظهار اینکه مشکلات آنها «دو سال» است که ادامه دارد، گفته بود: «دو سال است همه مسوولان وعده پیگیری می‌دهد اما عمل نمی‌کنند و صرفا به وعده بسنده می‌کنند. چهار ماه معوقات حقوقی، مشکلات بیمه کارگران و تامین مواد اولیه همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است.»

این کارگر با اظهار اینکه پس از بارها اعتراضات کارگران هنوز هیچ مشکلی حل نشده است گفته بود: «مشکلات به قوت خود باقی است. به هیچ وجه هیچ وعد‌ه‌ای عملی نشد.»

کارگران هفت‌تپه و عدم دریافت چهار ماه حقوق

از سوی دیگر «نزدیک به هزار نفر» از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه برای هشتمین روز در تاریخ ۲۳ آبان ۹۷ در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند. آنها تجمع خود را از تاریخ چهارشنبه ۱۶ آبان ماه شروع کرده‌اند. مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه بیش از دو هزار و ۷۰۰ کارگر دارد که چهار ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

یک کارگر معترض به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «متاسفانه کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و در مقابل، ما کارگران هفت‌تپه منتظریم تا شاید مسوولان دولتی در خصوص پرداخت مطالبات‌مان اقدام مشهودی از خود نشان دهند.»

این کارگر گفته «با گذشت هشت روز از دور جدید اعتراضات صنفی‌‌‌مان، هنوز کارفرما به وعده خود در خصوص پرداخت مزد معوقه عمل نکرده» است. بیش از ۲۷۰۰ کارگر که چهار ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند از ادامه این روند در ماههای آتی نگران هستند و به همین دلیل به طور پیاپی دست به اعتراضات زده‌اند.

در عکس‌های منتشر شده از پلاکاردهای در دست کارگران معترض هفت نوشته شده «لطفا به نانوایی‌های شهرستان دستور بدهید به کارگران هفت‌تپه نان قرضی بدهند. کارگر هفت‌تپه گرسنه است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024