پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2018, 20:53

تهدید یاران قالیباف به اعتصاب زنجیره‌ای در تهران

امتداد: یاران قالیباف از حالا تهدید می‌کنند که با شهردار شدن آخوندی اعتصاب زنجیره‌ای به راه خواهند انداخت.

روزنامه صبح‌نو و سایت فردا که توسط یک تیم نزدیک به هم و توسط یاران قالیباف مدیریت می‌شود، شامل بخشی از افرادی است که بیرون از این مجموعه نیز با آنها همکاری می‌کنند. یکی از افرادی که از بیرون با این روزنامه بیشترین همکاری را دارد سیدامیرسیاح است که علاوه بر تهیه‌کنندگی در شبکه اول، در اتاق فکر روزنامه صبح‌نو (متعلق به قالیباف) هم فعال است.

سیاح در توئیت مهمی نشانه‌هایی از هشدار برای تحریک و ایجاد اعتصاب در شهر تهران را کلید زده است. او می‌نویسد: «یادتان باشد چه روزی گفتم: آخوندی شهردار شود، اعتصاب کامیونداران سرایت می‌کند به اعتصاب تاکسیرانان، رفتگران، آتش‌نشان‌ها، رانندگان شرکت واحد و...»

آیا می‌باید این هشدار را جدی گرفت؟  نگاهی به مهره‌های چیده شده توسط مدیریت جهادی در شهرداری تهران شاید بتواند این موضوع را به مساله‌ای مهم تبدیل کند و لزوم توجه به آن در ماه‌های آینده را نشان دهد. علاوه بر این هشدار، وب سایت مشرق نیز امروز نوشته بود با آمدن آخوندی باید منتظر «تعدیل نیرو و خداحافظی با مدیریت جهادی و همیشه در صحنه» بود.

نویسندگان مشرق آگاهانه از ایجاد ترس با عبارت «تعدیل نیرو» استفاده می‌کنند. چراکه اولا به خوبی از حجم استخدام‌های نجومی در شهرداری باخبر هستند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند با استفاده از واژه «تعدیل نیرو»، بدنه نیروهای شهرداری را پیش از آمدن شهردار جدید از ترس احتمال اخراج در مقابل او قرار دهند.

از آنجا که پرویز حناچی نیز زمانی از معاونین آخوندی بوده، مشخص است که در واقع این سیاست کلی مقابله با دو کاندیدای نهایی شورای شهر برای شهرداری تهران است و چندان نمی‌توان آن را میان دو کاندیدا تفکیک کرد.  خصوصا که هر دو‌ کاندیدا، افراد غیرحزبی و مستقل هستند. و از جانب حزب خاصی حمایت نمی‌شوند و همین موضوع به نگرانی‌ها می‌افزاید.

شاید گفته شود که حرف یاران قالیباف، تنها هشداری است بر پایه تحلیل‌. کما اینکه نویسنده روزنامه صبح نو مدعی است علت این اعتصاب‌ها این خواهد بود که «روش‌های آخوندی تنش‌زا و بدون توجه به مطالبات و اقناع مردم است.‌» اما باید گفت به یک دلیل روشن این حرف از آنها پذیرفتنی نیست.

مدت‌هاست وب‌سایت مشرق در بخشی ویژه هر هشداری از سوی اصلاح‌طلبان نسبت به‌وجود نارضایتی و اعتراض در میان مردم را به عنوان برنامه‌ریزی برای ایجاد «فتنه اقتصادی» آرشیو و منتشر می‌کند.

هشدارهایی که اتفاقا روشن و آشکار است. از سوی دیگر شواهد و قرائن بسیاری صحت و درستی آن را اثبات می‌کند. اما اصولگرایان تلاش می‌کنند به‌خاطر اینکه همین هشدار آنها نسبت به وضعیت خطرناک اقتصادی و سیاسی جامعه نیروهای امنیتی را به حرکت و برخورد با هشداردهندگان وادار کنند.

لذا باید گفت اگر هر هشداری معنای ایجاد سازماندهی و برنامه‌ریزی برای انجام آن اتفاق را دارد، چرا اصولگرایان خودشان را از این قاعده مستثی می‌کنند؟ مضافا اینکه یاران قالیباف با حضور ۱۲ ساله در شهرداری تهران و استخدام‌های فراوان، مهره‌چینی‌های زیادی هم در بدنه شهرداری دارند.

از این رو می‌توان گفت سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک «اعتراض شهری» از حالا در حال کلید خوردن است.  به این ترتیب اظهارنظر فوق نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد. می‌توان آن را نشانه‌های اولیه‌ای از تهدید به اعتصابات زنجیره‌ای قلمداد کرد. همچنین باید آن را به عنوان فکتی از یک سازماندهی برای «راه‌اندازی اعتصاب شهری» در آینده نزدیک نگه داشت و بعدها به آن رجوع کرد و ردپای یاران قالیباف را در اتفاقات آینده با دقت بررسی کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024