سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 11.11.2018, 20:38

زنان در آزادی؛ رسانه‌ها چه نوشتند؟

حضور۸۰۰ تماشاگر زن روز گذشته در ورزشگاه آزادی که از نزدیک به تماشای بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و کاشیما نشستند؛ در رسانه های داخلی بازتاب گسترده ای داشته است.

به گزارش ایرنا، دیروز مسابقه قهرمانی جام باشگاه های آسیا بین دو تیم پرسپولیس و کاشیما برگزار شد که با قهرمانی تیم کاشیما به سرانجام رسید. یکی از نکات حایز اهمیت دراین فینال، حضور ۸۰۰ تماشاگر زن بود که با توجه به رایزنی های صورت گرفته توانستند این دیدار را از نزدیک ببینند. نکته دیگر این که جایگاه مشخصی هم در ورزشگاه برای بانوان در نظر گرفته شده بود و جانی اینفانتینو رییس (FIFA) نسبت به این موضوع از فدراسیون فوتبال قدردانی کرد.

بررسی رسانه‌ها نشان می دهد برخی رسانه ها به این موضوع توجه نشان داده و از جوانب مختلف این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادند در حالی که برخی در برابر این موضوع سکوت خبری اختیار کرده اند.

** نگاه مثبت نسبت به این حضور
در بخشی از سر مقاله روزنامه اعتماد با عنوان «دوربین محتاط» آمده است: حضور زنان در میان تماشاچیان اتفاق مهم و قابل توجهی است، به‌خصوص که این حضور هیچ حادثه و حاشیه‌ای نداشت. بر عکس حضور آنها عامل کنترلی و تنظیم‌کننده بازی بود؛ یعنی مثلا اگر بازی می‌خواست تند شود و حادثه‌ای ایجاد کند، حضور زنان مانع از این واکنش‌ها بود، زیرا زنان در چنین وضعیت‌هایی می‌توانند جو را معتدل کنند و با فضاسازی، توازن ایجاد کنند، به گونه‌ای که همه‌چیز اخلاقی و منطقی پیش برود. اعتماد افزود: اینکه زنان در ورزشگاه حاضر شدند، نشان داد اتفاق عجیبی نمی‌افتد و واکنش جامعه به آن بسیار طبیعی و عادی است. در ضمن لازم نیست این واکنش به شکل خاصی از سوی مسوولان کنترل و هدایت شود.

روزنامه شرق می نویسد: مهم ترین و البته مثبت ترین حرکت فینال هم حضور تماشاگران زن برای دیدن این دیدار مهیج بود. بیش از ۸۰۰ تماشاگر زن خودشان را به آزادی رسانده بودند تا با توجه به رایزنی های صورت گرفته این دیدار را از نزدیک ببینند؛ این اتفاق مثبت در شرایطی در فینال لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد که بازتاب بسیار زیادی در رسانه های مختلف دنیا داشت. روزنامه شرق در گزارشی دیگر می نویسد: استقبال کم نظیر دختران پرسپولیسی به حدی بود که حدود ۵۰۰ دختر نیز پشت درهای ورودی غربی ماندند و نتوانستند وارد ورزشگاه شوند.

سایت عصر ایران با تیتر «عبور زنان از دیوار آزادی» می نویسد: زن‌های ایرانی به ورزشگاه رفتند، در کنار مردان فوتبال دیدند، تشویق کردند، خوشحال شدند، حسرت خوردند و به خانه‌های خود برگشتند بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

این روزنامه افزود: حضور این زنان حتی مهم‌تر از بازی فینال پرسپولیس و کاشیما بود. هر نتیجه‌ای در بازی حاصل می‌شد این زنان بودند که توانستند دیوار آزادی را بشکنند و به یکی از مخوف‌ترین ورزشگاه‌های آسیا راه پیدا کنند. برخی در این سال‌ها اعلام کردند که ما فرهنگ حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نداریم. زیرساخت این کار آماده نیست. دیروز مردان و زنان حاضر در ورزشگاه آزادی نشان دادند هم فرهنگ این کار را دارند هم زیر ساخت‌ها آماده حضور زنان در وزشگاه است.

روزنامه آفتاب یزد نیز تیترو عکس صفحه ی اول خود را به این حضور اختصاص داده و می نویسد«برنده اصلی زنان بودند».

سایت مشرق نیوز و خبرگزاری فارس گزارش خود در این باره را با تیتر «دختران پرسپولیسی در حال ورود به ورزشگاه آزادی» منتشر کرده‌اند.

مشرق نیوز همچنین در گزارشی دیگر با انتشار تصویری از جایگاه خبرنگاران با تیتر «بانوان خبرنگار هم به استادیوم آمدند» به این موضوع پرداخته است.

روزنامه اعتماد این خبر را در صفحه ی اول خود با عنوان « زنان برنده بازی آزادی» منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: در مجموع ورزشگاه چهره و صوتی کاملا مردانه داشت. اما چه خوب است که مطالبه قشر مهمی از جامعه را هم، حقیقتا محقق کنیم و چشم‌مان صرفا به ملاحظات و خواسته‌های فیفا نباشد.

این روزنامه افزود: تماشاگران مرد هنگام ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه آزادی، رفتار بسیار شایسته‌ای از خود بروز دادند. اینکه مردان تماشاگر برخاستند و زنان را تشویق کردند، رفتاری مدنی و مطابق با ارزش‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی بود. نکته دیگر اینکه، دو بار حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی در هفته‌های اخیر، قطعا نشان‌دهنده تصمیمی مهم در لایه‌های مهم تصمیم‌گیری در این کشور است و آن اینکه، قرار است تدریجا باب ورود زنان به ورزشگاه‌ها گشوده شود.

محمد زینالی، جامعه شناس در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» اظهار داشت: درخواست زنان و دختران برای حضور در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها یک نیاز فرهنگی است و باید خانواده‌ها در فرهنگ فراغت ادغام شوند، در دنیای جدید به‌دلیل تک فرزند یا دو فرزند بودن خانواده‌ها والدین تعامل و همراهی با جوانان را پذیرفته‌اند و با این قشر همراه شده‌اند. درواقع توده مردم از ساماندهی و تقویت بنیان خانواده استقبال می‌کنند، بنابراین لازم است در جهت تقویت فرهنگ فراغت خانواده قدم برداشته شود و باید بستر حضور زنان در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها به‌دلیل شبیه‌سازی فضای خانه فراهم شود.

روزنامه قانون با تیتر «آزادی بدون روتوش» نوشت: حضور بانوان آنقدر نمایشی و گزینشی بود که هیچ رنگ و بویی از حضور شهروندان زن ایرانی در ورزشگاه نداشت. اما این بار و تلاش برای دفاع از حیثیت فوتبال ایران و البته رعایت قوانین جهانی، چند صد تماشاگر زن توانستند از خط آزادی عبور کنند و بر روی سکوهای آزادی، به تشویق جوانان فوتبالیست بپردازند. آن‌هم در شرایطی که سال‌ها برخی افراد با تندروی ها، زنان را پشت درهای بسته آزادی نگه داشتند اما فینال دیروز، به همگان نشان داد که خیلی از نگرانی هایی که سال ها از حضور زنان مطرح می شد، می‌توانست باید مدیریت صحیح و اعتماد به شهروندان وجود نداشته باشد.

** واکنش برخی روسای فوتبال
ایسنا نوشت: رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا مشترکا از حضور تماشاگران زن در ورزشگاه برای دیدن فینال لیگ قهرمانان آسیا، تمجید کردند.

به گزارش روزنامه آرمان، برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه امروز بعد از ۲ دهه خبرنگاران خانم و تماشاگران زن به ورزشگاه آمدند و چقدر امید دارید این اتفاق تکرار شود گفت: من ۴ سال است که در ایران هستم. هر روز در شهر با خانم‌هایی رو به رو می‌شوم که با فوتبال درگیر هستند. خوشحالم که خانم‌ها در ورزشگاه حضور داشتند و امیدوارم مسئولان هم راه حلی پیدا کنند که خانم‌ها بعد از این در این مسابقات بیشتر شرکت داده شوند. اتفاقی که مردم را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند همین است، جوانان به ورزش روی می‌آوردند و ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها است. (خبرگزای ایلنا هم این مطلب را بازنشرکرده است).

** انتخاب گزینشی بانوان
مشرق نیوز نوشت:گفته می شود برخی از بانوان توسط باشگاه پرسپولیس گزینش شده اند و عده ای هم از نهادهای مختلف. همچنین احتمالا مثل بازی بولیوی اعضای تیم ملی بانوان در جایگاه بانوان حضور خواهند داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024