شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.11.2018, 21:38

نامه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در دفاع از استقلال حوزه‌ها و مرجعیت دینی

به نام خدا
حرمت شکنی و هتاکی علیه مرجعیت به بهانه دفاع از نظام جمهوری اسلامی آن هم از سوی شخصیتی که موقعیت خود را در این نظام مرهون وابستگی به نهاد روحانیت است، موجب تأسف و نگرانی دوستداران آئین و میهن و دغدغه‌مندان آزادی و عدالت و پیشرفت ایران عزیز است؛ تأسف بدین خاطر که بعضی اشخاص و نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی برخلاف عهد از نگهبانی ارزشها و آرمانهای انقلاب به نماد واگشت به گذشته بدل شده‌اند و نگران از این جهت که مبادا سر فصل تازه ای از محدودسازی آزادی‌ها در کشور با تعرض به ساحت یکی دیگر از نمایندگان سرافراز مرجعیت آزاد شیعه کلید خورده باشد.

ما امضاکنندگان زیر سرفرازی میهن و مردم را درگرو پاسداری از فضای آزاد و مشارکت فعالانه نهادها و قشرهای ملت در حیات اجتماعی و هم‌افزایی همه‌ی فعالان اجتماعی و نهادهای مدنی می‌دانیم. نهاد مردمی مرجعیت و روحانیت نیک اندیش یکی از آنهاست. کنشگری وحدت‌بخش و پدرانه این نهاد در تلاطم‌های تاریخی این کشور همواره لنگر ثبات و ضامن حفظ این کشور بوده است.

از این رو اعتبار و وجاهت مرجعیت و روحانیت مستقل و خیرخواه نزد مردم ایران پدیده‌ای جدید مربوط به دوران پس از انقلاب و وابسته به نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه خود یکی از عوامل پیدایی انقلاب بوده است. این سرمایه‌ی ملی به رایگان به‌دست نیامده است تا چنین سخاوتمندانه و البته نابخردانه بدان چوب حراج زد.

ما هر اقدام آگاهانه یا ناآگاهانه را با هر توجیهی ولو به بهانه‌ی کاذب حمایت از انقلاب و نظام در جهت تضعیف یا تغییر نقش وکارکرد نهاد مرجعیت یا مصادره آن را اقدامی ضدملی و در خدمت تاراج سرمایه اجتماعی‌ ایران و تضعیف توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه در برابر تهدیدها و خطرات سخت و نرمی می‌دانیم که جامعه‌ی ما مانند هر جامعه‌ای می‌تواند با آن مواجه شود.

خوشبختانه واکنش آگاهانه، مسؤلانه و فراگیر شخصیت‌ها و نهادهای دینی، مدنی، سیاسی و قشرهای مختلف مردم در شبکه‌های اجتماعی با گرایش‌های فکری و سیاسی گوناگون در روزهای اخیر در محکومیت اقدام موهن تهدید آیت‌الله شبیری زنجانی حاکی از پختگی و خودآگاهی جامعه نسبت به مصالح دینی و منافع ملی است و همچون گذشته ناظر ساکت سناریوهایی نیست که به منظور مرعوب کردن این یا آن شخصیت‌ محترم و مستقل با آتش تهیه سخنرانی‌ها و نامه پراکنی‌ها آغاز و به اقدامات هتاکانه پیاده‌نظام‌های در اختیار پایان می‌یابد.

ما نیز به عنوان بخش کوچکی از جامعه و در همراهی با دیگر بخش‌های مردم با محکوم کردن این اقدام ناصواب از مسؤلان محترم نظام مصرانه انتظار داریم تدابیر لازم را در پایان بخشیدن به اقدام های خودسر و تفرقه افکن به‌کار بندند و در صدد جبران توهین اخیر برآیند.

۱۰ آبان ۱۳۹۷

ناصر آملی، زهره آغاجری، مسعود آقایی، مهناز احمدی،شهربانو امانی،ابراهیم اصغرزاده،ابوالفضل بازرگان، عاطفه پهلوانی، سید مصطفی تاجزاده، محمد توسلی، غلامعباس توسلی، رضا تهرانی، محمدرضا جلایی پور، حمیدرضا جلایی‌پور ، مهرداد حجتی، مهین خمسه، مصطفی درایتی، فاطمه راکعی، حسین رفیعی، طاهره رحیمیان، زهرا ربانی املشی، علیرضا رجبیان، عبدالله رمضان زاده، مصطفی سبطی، پروانه سلحشوری، بهرام سمیع، عیسی سحرخیز، زهرا شجاعی، کیوان صمیمی، هاشم صباغیان، زهرا صدراعظم نوری، اعظم طالقانی، ریحانه طباطبایی، غلامرضا ظریفیان، سمیه عالمی پسند، سید علی اصغر غروی، غفار فرزدی، فاطمه فکوریان، پروین فهیمی، مریم قدس، رحمانقلي قلی زاده، محمد کیانوش راد، حسین کروبی، نورا کنعانی، نرگس کریمی، ماه سلطان کاشی، لطف الله میثمی، بدرالسادات مفیدی، آذر منصوری، فرحناز مینایی پور، فخرالسادات محتشمی پور، عبدالله مومنی، احمد منتظری، مرتضی مبلغ، محمدجواد مظفر، ناصر مهدوی، محمد نعیمی‌پور، محمدحسین نعیمی‌پور، حسین واله، محمدامین هادوی، هادی هادیزاده یزدی.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024