جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.10.2018, 22:33

تاج‌زاده: انتقاد به روحانی آری، عبور از وی نه

مصطفی تاجزاده

اصلاح‌طلبان درباره آقای روحانی سه راه دارند؛

نخست اینکه چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندند و بگویند دولت در هیچ زمینه‌ای شکست نخورده است و اگر هم مشکلاتی هست و مردم آن را لمس می‌کنند، با فرافکنی آنها را کاملا به گردن دیگران بیندازند.

البته نقش دولت پنهان و نیز تحریم‌ها در به‌وجود آمدن مشکلات جدی است. با وجود این معتقدم دولت نیز در این زمینه نقش ضلع سوم را ایفا کرده و باید حتماً نقد شود.

من حمایت بی چون و چرا از دولت را نمی‌پسندم و کمکی نیز به دولت نمی‌کند. افزون بر آن اجازه نمی‌دهد دولت خطاهای خود را اصلاح کند.

راه دوم عبور از روحانی مانند عبور از خاتمی است. این روش نیز به باور من اشتباه است. نه به آن دلیل که دولت آقای روحانی یا دولت آقای خاتمی ضعف و کاستی نداشت یا ندارد، بلکه از این جهت که عبور از روحانی و خاتمی به آزادی و رفاه و پیشرفت بیشتر نمی‌رسد.

اگر عبور از روحانی به دموکراسی و رونق اقتصادی می‌انجامید، قابل قبول بود. ولی اگر قرار باشد از دولت روحانی عبور کنیم تا دولت پنهان حاکم شود، گامی به عقب محسوب می‌شود. این عبوری نیست که فرد یا جریانی دموکراسی‌خواه و تحول‌طلب آن را بپذیرد.

تجربه ثابت کرده است هرگاه حکومت از یکدستی خارج شده، امکان نفس کشیدن و بهبود امور و حل مشکلات حتی در سیاست خارجی افزایش یافته است. نمونه بارز آن دو دولت آقای خاتمی و دولت اول آقای روحانی است.

ما یک بار در ابتدای پیروزی انقلاب این اشتباه را کردیم که با مقایسه‌های فردی در پی حذف مهندس بازرگان برآمدیم، اما بعدا فهمیدیم اقدام مزبور باعث یکدست شدن قدرت و ضرر کردن همه شد.

با اتکا به آن تجربه بر اساس تجربیات گذشته، ما در دوره آقای هاشمی حاضر نشدیم پرچمدار عبور از وی شویم. در دوره آقای خاتمی نیز چنین راهبردی را تایید نکردیم. امروز هم پرچمدار عبور از روحانی نخواهیم شد. اما این اصلاً بدان معنا نیست که به آقای روحانی انتقاد وارد نباشد یا باید درباره خطاهای دولت سکوت کنیم. انتقاد آری اما عبور از روحانی نه.

راه سوم این است که به مردم توضیح دهیم در چه شرایطی به آقای روحانی رای دادیم و چرا هنوز از رای خود دفاع می‌کنیم.

باید توضیح دهیم با این ساختار و با این محدودیت‌ها هر کس دیگری هم که جای او بیاید کم و بیش با همین گرفتاری‌ها مواجه خواهد شد. مگر اینکه به این سمت حرکت کنیم که با اصلاحات ساختاری امکان موفقیت دولت یا رئیس‌جمهور فراهم شود.

تاکید می‌کنم نباید سهم آقای روحانی را نادیده گرفت زیرا با وجود همه مشکلات دولت او به‌ویژه در عرصه اقتصادی، بهتر از این می‌توانست عمل کند.

بنابراین من نه معتقد به سکوت اصلاح‌طلبان درباره عملکرد روحانی هستم و نه به عبور از او معتقدم؛ بلکه به حمایت انتقادی از آقای روحانی باور دارم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024