جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 29.10.2018, 22:36

کارگران هپکو به دلیل اعتراض به حقوق معوقه به زندان و شلاق تعلیقی محکوم شدند

دادگاه کیفری اراک پانزده کارگر کارخانه هپکو را به دلیل تجمع در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و مزایا با اتهامات اخلال در نظم عمومی، تحریک کارگران به تظاهرات و اغتشاش در فضای مجازی، به حبس‌ تعلیقی به مدت یک سال تا دو سال و شش ماه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

خبرگزاری ایلنا روز ششم آبان ماه با اعلام این خبر نوشت حکم صادره به دلیل فقدان سابقه کیفری و شرایط خاص کارگران به مدت پنج سال تعلیق شده است: «براساس رای صادر شده از سوی شعبه ۱۰۶دادگاه کیفری اراک، هر یک از این ۱۵کارگر به تحمل یک  تا دو سال وشش ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده‌اند. این احکام بدوی است و کارگران درخواست تجدید نظر داده‌اند، دادگاه در عین حال با توجه به فقدان سوء سابقه کیفری و شرایط خاصِ این کارگران که مربوط به چندین ماه مطالبات معوقه‌ی آنهاست، حبس و شلاق آن‌ها را به مدت ۵سال (از تاریخ ۱۴مهر ماه سال ۹۷) تعلیق کرده است.»

به نوشته ایلنا، کارگران محکوم شده از وزیر کار و رفاه اجتماعی خواسته اند به وعده هایش درباره آزادی اعتراضات صنفی عمل کند و مانع اجرای احکام صادره شود. این خبرگزاری همچنین نوشته تعدادی از کارگران محکوم شده، نمایندگانی هستند که از سوی کارگران معترض هپکو برای مذاکره با کارفرما انتخاب شده بودند.

ایلنا از انتشار اسامی پانزده کارگر هپکو خودداری کرده اما اسامی آنان در متن دادنامه صادر شده از سوی قاضی ذکر شده است. مرتضی عزیزی، حمیدرضا احمدی، مهدی عابدی، بهروز ولاشجردی، ابوالفضل کریمی، یاسر قلمی، امیر فرید افشار، امیرهوشنگ پورفرزانگان، هادی فاضلی، امیر فتاح پور، مجید یحیایی، بهروز حسنوند، فرید کوهدانی، مجید لطیفی و علی ملکی، نام ۱۵ کارگری است که در پی اعتراض به حقوق معوقه محاکمه شده اند.

یکی از وکلای متهمان در دفاعیاتش با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی درباره آزادی اجتماعات، تجمعات کارگران هپکو را قانونی خوانده اما قاضی پرونده استدلال کرده که در این تجمعات به اشخاص و افراد در توهین شده که با مبانی اسلام تناقض دارد. مطابق اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، آزاد است‏.

ده کارگر معترض هپکو روز هفتم خرداد ۱۳۹۶ و پس از مراجعه به دادسرای اراک بازداشت و پس از تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمعات غیرقانونی با سپردن وثیقه آزاد شدند. تجمع کارگران هپکو در اواخر شهریور ۹۶ نیز با دخالت پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شد و ده ها کارگر معترض نیز بازداشت شدند.

۹۰۰ کارگر کارخانه ماشین‌سازی هپکو اراک طی پنج سال گذشته بارها در اعتراض به حقوق معوقه چندماهه و نامشخص بودن وضعیت شغلیشان اعتصاب یا تجمع کرده‌اند. کارخانه هپکو یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده ماشین‌آلات راه‌سازی در ایران است که در سال۱۳۵۴با همکاری شرکت‌های بین‌المللی شروع به کار کرد. این کارخانه پس از انقلاب تحت نظارت دولت قرار گرفت اما از سال ۱۳۸۶به جریان خصوصی واگذار شد. ماشین سازی هپکو که زمانی سالیانه ۲۴۰۰دستگاه تولید می‌کرد، سال ۱۳۹۵تنها ۱۴دستگاه تولیدی داشته و در سال ۱۳۹۶نیز فقط هشت دستگاه تولید کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024