جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.10.2018, 11:46

تلاش‌ها برای «ماستمالی» قتل خاشقجی!؟

با بالا گرفتن بحران دپلماتیک ناپدید شدن مرموز جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، به نظر می‌رسد دولت ایالات متحده آمریکا در تلاش برای حل این بحران دیپلماتیک به شکلی است که به روابط استراتژیک واشنگتن- ریاض آسیب کمتری وارد شود.

به گزارش عصرایران، ترامپ دیروز پس از گفتگوی تلفنی خود با ملک سلمان پادشاه سعودی در اظهاراتی اعلام کرد که شاید افرادی خودسر این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به قتل رسانده باشند. او گفت ملک سلمان به او اطمینان داده که دولت سعودی از ماجرای خاشقجی بی‌اطلاع است.

از سوی دیگر ترامپ، «مایک پمپئو» وزیر خارجه کابینه خود را به ریاض فرستاده تا با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی درباره خاشقجی دیدار کند. جزییات ماموریت و این سفر وزیر خارجه آمریکا اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای جمع کردن پرونده خاشقچی باشد.

گروهی از ناظران بر این باورند که نرم‌تر شدن لحن ترامپ نسبت به عربستان سعودی پس از آنکه در مصاحبه اخیر خود با شبکه «سی بی اس» دولت سعودی را به «تنبیه شدید» تهدید کرده بود، مربوط به ملاحظات خاص او با توجه به نزدیک شدن موعد انتخابات میاندوره‌ای- کنگره - و برای اجتناب از تشدید تنش با دولت سعودی به ویژه در حوزه قیمت نفت است که می‌تواند تاثیراتی مستقیم روی نظر رای‌دهندگان آمریکایی داشته باشد. دولت سعودی در واکنش به تهدیدات ترامپ تهدید کرده بود اگر مورد تنبیه قرار گیرد به اشکالی مختلف از جمله کاهش صدور نفت به بازار جهانی به منظور افزایش قیمت این ماده، تلافی خواهد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا دیروز به نقل از دو منبع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد که دولت عربستان سعودی به احتمال زیاد طی یکی دو روز آینده با صدور بیانیه‌ای قتل خاشقجی را تایید و آن را به عنوان اقدامی ناخواسته و به دست عوامل خودسر نسبت خواهد داد.

از سوی دیگر دیروز – دوشنبه- نخستین گروه از کمیته مشترک تحقیقاتی سعودی – ترکیه‌ای به منظور تحقیق و بررسی داخل ساختمان کنسولگری در محله «لِوِنت» استانبول، وارد این ساختمان شدند.

برخی منابع خبری ترک گزارش داده‌اند سرنخ‌های جدی و جدیدی از احتمال قتل خاشقچی داخل کنسولگری به دست عوامل تحقیق افتاده است که ممکن است طی دو سه روز آینده با صدور بیانیه‌ای از سوی دولت سعودی به طور رسمی مورد تایید قرار گیرد.

برخی نشانه‌ها و شواهد از جمله لحن ترامپ و اظهارات او درباره دست داشتن عوامل خودسر در قتل خاشقچی، سفر مایک پمپئو به ریاض و احتمال سفر او از ریاض به ترکیه و نیز گزارش‌های جسته و گریخته رسانه‌های آمریکایی و ترکیه‌ای درباره احتمال صدور قریب‌الوقوع بیانیه‌ای از سوی دولت سعودی در تایید مرگ جمال خاشقجی، همگی حاکی از وجود اراده‌ای در دولت ترامپ برای پایان دادن به این بحران دیپلماتیک و سرپوش گذاشتن روی ابعاد و پیامدهای مختلف و وسیع احتمالی این پرونده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024