پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.10.2018, 20:01

رژیم سعودی به هیچ مخالفی که از درون قدرت برخاسته رحم نمی‌کند

ایرنا - «علی مراد» تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا، رژیم سعودی را متهم نخست قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد دانست و گفت که این رژیم به هیچ مخالفی که از دل نهاد قدرت بیرون آمده، رحم نخواهد کرد به خصوص اگر این شخص اسرار زیادی بداند.

وی افزود: سعودی ها، از نظر تاریخی شهرت دارند که با دو دسته از مخالفان برخورد می کنند. یک گروه، مخالفانی که از عربستان خارج می شوند، ولی به هیچ یک از نهادهای دولتی وابستگی ندارند، مانند «سعد الفقیه» (با نام کاربری «مجتهد» در توئیتر) و «محمد المسعری». این دسته در اولویت نخست پیگیری های ریاض نیستند.

مراد ادامه داد: دسته دوم مقام های سعودی را آزار بیشتری می دهند و شاید بتوان گفت که برای آنها خطرساز هستند. خاشقچی از این دسته بود که خطرناک تلقی می شد. در این دسته، برخی از امیران خاندان حاکم هم جای دارند، مانند «ترکی بن بندر» ، «سلطان بن ترکی» ، «سعود بن سیف النصر» . اینها از عربستان خارج شده اند و در روزنامه های بین المللی در مخالفت با «محمد بن سلمان» صحبت می کنند.

تحلیلگر لبنانی با اشاره به ارتباطات گسترده خاشقچی با نهادهای قدرت گفت: او با چندین شاهزاده سعودی نشست و برخاست داشت و از اعضای نزدیک به شخصیت هایی بود که در راس جایگاه های حساسی بودند. یکی از آنها «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی و جاسوسی عربستان بود. به نظرم اسراری را که خاشقچی از آنها با خبر بود، یکی از انگیزه های قتل او شده بود؛ علاوه بر اخباری که از ملاقات این روزنامه نگار سعودی با امیر قطر درز کرد.

مراد درباره آخرین وضعیت مخالفان داخل عربستان توضیح داد: بازداشت های اخیر شخصیت هایی مثل «سلمان العوده» یا روزنامه نگاران، نویسندگان و فعالان دیگر در چارچوب تلاش بن سلمان جهت خاموش کردن هر صدای اعتراضی و یا قطع هرگونه طول موج مخالف با رژیم است. مخالفت هایی که ممکن است به طرح های برنامه ریزی شده خللی وارد کند. اطلاعاتی از بازداشت چهره هایی در داخل در دست است که با خارج از عربستان در تماس بودند.

وی واکنش جهانی نسبت به سرنوشت خاشقچی و احتمال دست داشتن عربستان در قتل وی را اینگونه دسته بندی کرد: غرب یکباره از خواب خود بیدار شده و با پرونده خاشقچی به حقیقت رفتار سعودی ها با مخالفان خود پی برده و با شیوه های سرکوبگرانه ای که بن سلمان در حق فعالان و روزنامه نگاران به کار می گیرد، آشنا شده است.

مراد البته معتقد است که این بیداری دیرهنگام غرب در چارچوب باج خواهی از سعودی هاست به خصوص از سوی اعضای کنگره آمریکا. وی گفت: آنها تازه متوجه شده اند که نقض حقوق بشر و عطش سرکوب در بن سلمان وجود دارد و چهره ای اصلاحگر آنگونه که وانمود می کرد، نیست.

وی اضافه کرد: اعضای کنگره بنابراین به رئیس جمهورشان نامه نوشتند و از او خواستند که گزارشی از پایمال کردن حقوق شهروندان در عربستان جهت تحمیل تحریم هایی بر سعودی ها تهیه و آماده کند. اما حقیقت آن است که بسیاری با واقعیت رژیم آل سعود آشنایی دارند، اما تاکنون به خاطر منافع خود چشمشان را بسته بودند و حالا برای باج خواهی از ریاض صدایشان بلند شده و به تحرک درآمده اند.

تحلیلگر لبنانی درباره واکنش نهادهای حقوق بشری به مساله سرنوشت خاشقچی گفت: سازمان های حقوق بشری نیز از منطق منفت طلبی و مصلحت اندیشی به دور نیستند. همه ما شاهد بودیم که چطور سازمان های حقوق بشر وابسته به سازمان ملل، عربستان را در لیست سیاه کشتار کودکان قرار دادند، اما پس از اینکه تهدید شدند و از سویی «سبیل شان چرب» شد، به سرعت نام سعودی را آن لیست حذف کردند. این سازمان ها و نهادها، همه شان با مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر جهانی مرتبط هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024