پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.10.2018, 18:26

عربستان آمریکا را به نفت ۲۰۰ دلاری تهدید کرد

یرنا- ساعاتی بعد از بیانیه تهدیدآمیز دولت عربستان درباره مقابله به مثل در قبال تحریم های احتمالی آمریکا، مدیر شبکه العربیه هم آمریکا را به نفت ۲۰۰ دلاری و نزدیک شدن عربستان به روسیه و ایران درصورت اعمال تحریم های آمریکا علیه عربستان تهدید کرد.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، «ترکی الدخیل» که از نزدیکان محمدبن سلمان ولیعهد عربستان هم محسوب می شود، در یادداشتی نوشت: درصورتی که آمریکا به خاطر ناپدیدشدن جمال خاشقچی به دنبال تحریم ریاض باشد با پاسخ هایی روبرو خواهد شد که یکی از آنها کاهش تولید نفت با هدف افزایش قیمت آن خواهد بود.

وی افزود: اعمال تحریم آمریکا علیه عربستان ضربه به خود این کشور محسوب می شود و اگر واشنگتن مایل به تحریم ما باشد عربستان دچار فاجعه اقتصادی می شود که بر روی همه دنیا اثر خواهد داشت. اگر نفت ۸۰ دلاری باعث نگرانی و خشم رییس جمهوری آمریکا شده است ممکن است با تحریم ریاض قیمت آن به ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ دلار برسد.

الدخیل با بیان اینکه عربستان ۳۰ اقدام ضد هرگونه تحریم علیه خود خواهد داشت، گفت : یکی از این راه ها معامله با یوان چین به جای دلار امریکا خواهد بود و این قبل از عربستان ، یک فاجعه برای اقتصاد آمریکا خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحریم های احتمالی تبعات زیادی در خاورمیانه خواهد داشت، افزود: تحریم ها عربستان را به سوی روسیه سوق خواهد داد و نزدیکی به روسیه به نزدیکی با ایران و شاید مصالحه با آن بیانجامد و حتی در صورت تحریم، حماس و حزب الله لبنان هم به جای دشمن می توانند به دوستان سعودی تبدیل شوند.

سردبیر العربیه نوشت: عربستان ۱۰ درصد تولیدات کارخانجات ساخت سلاح و ۸۵ سلاح های ارتش آمریکا را خریداری می کند درحالی که کل دنیا فقط ۵ درصد از سلاح های آمریکایی را استفاده می کنند و عربستان بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

الدخیل در توضیح یکی دیگر از امکانات ریاض در صورت تحریم تاکید کرد: عربستان می تواند به جای سلاح آمریکایی از روسیه و چین سلاح وارد کند و به مسکو فرصت احداث پایگاه نظامی در تبوک در نزدیکی مربع بحران شامل سوریه – لبنان - اسراییل و عراق را بدهد.

ترامپ روز گذشته (شنبه) در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس درباره اینکه آیا جمال خاشقچی کشته شده و آیا محمدبن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است، ریاض را تهدید و اعلام کرد: هنوز کسی این را نمی‌داند و این موضوع در دست بررسی است...اما اگر سعودی ها پشت این قضیه باشند در صورت اثبات، مجازات سختی درنظر خواهیم گرفت.
خاشقچی منتقد دولت عربستان ۲ اکتبر (۱۰ مهر) پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول، ناپدید شد.
مقامات استانبول بر این باورند که وی به دست برخی عوامل سعودی به قتل رسیده است؛ ادعایی که ریاض آن را رد کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024