جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 13.10.2018, 15:54

ساعت اپل خاشقجی صدای شکنجه و قتل را ضبط کرده

یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت که محققان پرونده خاشقجی در ترکیه توانسته اند فایل های صوتی را به دست بیاورند که نشان می دهد او در کنسولگری سعودی در استانبول شکنجه شده و به قتل رسیده است.

به گزارش عصرایران، به نوشته روزنامه صباح نزدیک به دولت ترکیه، این فایل های صوتی از طریق ساعت مچی اپل خاشقجی به دست آمده اند. خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری، برنامه ضبط صدای ساعت اپل خود را فعال کرده بود. این برنامه، صداهای ضبط شده را به گوشی اپل منتقل می کرد. خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری، گوشی موبایلش را در اختیار نامزدش قرار داده بود زیرا امکان ورود آن نبود.

روزنامه صباح اضافه کرده است: این فایل های صوتی نشان می دهد که او مورد شکنجه و قتل قرار گرفت.

رویترز نوشت که نمی توان درباره صحت این گزارش روزنامه صباح، تحقیق و بررسی کرد.

صباح اضافه کرد: لحظات بازجویی از خاشقجی و شکنجه و قتل او در حافظه ساعت اپل ضبط شده است.

دو مقام ارشد ترکیه هم به رویترز گفته اند که خاشقجی هنگام ورود به کنسولگری سعودی، ساعت مچی اپل در دست داشت. این ساعت به گوشی موبایل آیفون اش متصل بود.

رویترز اضافه کرد: هنوز مشخص نیست آیا فایل های صوتی ساعت خاشقجی به گوشی موبایلش منتقل شده اند یا اینکه محققان ترکیه به آنها دست یافته اند یا خیر.

روزنامه صباح منبع خود را اینگونه توصیف کرده است: «منابع قابل اعتماد در سازمان های اطلاعاتی امنیتی».

این روزنامه اضافه کرد: نیروهای اطلاعاتی سعودی بعد از کشتن خاشقجی متوجه شدند که ساعت اپل او در حال ضبط بود به همین دلیل با استفاده از اثر انگشتش، ساعت اپل وی را باز کردند و برخی از فایل های صوتی را حذف کردند اما نتوانستند همه را حذف کنند.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی دو هفته قبل برای انجام کار اداری وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد اما تاکنون از این محل خارج نشده است.

دولت عربستان سعودی بارها گفته که جمال از کنسولگری خارج شده و از سرنوشت او خبری ندارد این در حالی است که نامزد جمال در مقابل کنسولگری منتظرش بود و گفته  که او از کنسولگری خارج نشده است.

همچنین فیلم های دوربین های مداربسته در اطراف کنسولگری نشان می دهند که جمال وارد کنسولگری شد اما خارج نشده است. مقامات کنسولگری سعودی در استانبول در مقابل مدعی اند که دوربین های کنسولگری در روز ورود جمال، خاموش بوده اند.

رسانه های آمریکایی و ترکیه ای مثل سی ان ان و واشنگتن پست و ینی شفق به نقل از منابع آگاه گفته اند که جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی به قتل رسید و جنازه او بعد از قطعه قطعه شدن توسط دو تیم ۱۵ نفره از کنسولگری خارج شد. مقامات سعودی این موضوع را به شدت رد می کنند اما پاسخی قانع کننده به ابهامات نمی دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024