جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.10.2018, 9:50

انتقادهای گسترده از انتخاب اعضای جدید شورای حقوق بشر

انتخاب کشورهایی مانند بحرین، کامرون و فیلیپین در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقادات شدیدی از سوی گروه‌های حقوق بشری و آمریکا را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در انتخابات اعضای جدید شورای ۴۷ نفره حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بحرین، کامرون، فیلیپین، سومالی، بنگلادش و اریتره با آرای بین ۱۶۰ تا ۱۷۸ رای برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ انتخاب شدند. این انتخاب باعث موج گسترده‌ای از انتقادات از سوی فعالان حقوق بشری در اروپا و آمریکا شد.

معترضان می‌گویند که این کشورها صلاحیت کافی در حوزه حقوق بشری ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است،  اعلام کرد: قرار دادن ناقضان جدی حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل اعتبار شورا و تاثیرگذاری آن را زیر سوال می‌برد.

همچنین یک گروه حقوق بشری اعلام کرد این رای گیری خنده‌آور است.

با این حال ماریا فرناندا اسپینوزا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که هر عضو سازمان اجازه درخواست برای کسب کرسی شورای حقوق بشر را دارد.

سپس سخنگوی وی با رد انتقادات و اصلاح اظهارات اسپینوزا اعلام کرد: آشکار است که جهان انتظار دارد اعضای سازمان‌های بین‌المللی از برخی از استانداردهای رفتاری و اصولی که عضو آن سازمان هستند، پیروی کنند.

نیکی هیلی که چند روز گذشته استعفای خود از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان این سال میلادی اعلام کرده بود، گفت: باز هم کشورهایی که دارای عملکرد ضعیف در حوزه حقوق بشر دارند. این غیر قابل قبول است. نبود استانداردهای لازم، این سازمان را زیر سوال می برد. آمریکا از اصلاح این سازمان حمایت می‌کند.

در رای گیری این شورا پنج عضو از آسیا، پنج عضو از آفریقا، دو عضو از اروپای شرقی، سه عضو از آمریکای لاتین و جزایر کارائیب و سه عضو از اروپای غربی انتخاب می شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024