پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 06.10.2018, 12:09

فوت ۷ نفر در چهار استان سیل‌زده شمال کشور

با بارش شدید باران که از دیروز تا به امروز در استانهای شمالی شامل خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران اتفاق افتاده، مردم برخی نواحی این استانها بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند.

بر اساس گزارشهای رسیده از استانهای شمالی تاکنون حدود ۶ نفر در ۲ استان گیلان و مازندران پی وقوع سیل فوت شده اند و یک نفر در استان گیلان مفقود شده است. همچنین تنها در استان مازندران به بیش از ۹۰۰ نفر امدادرسانی شده است و این در حالی است سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرده در کل چهار استان آسیب دیده به ۸۷۰ نفر امدادرسانی شده و سه نفر فوت کرده‌اند.

مشاهده خبرنگاران ایسنا در شهرهای مازندران نشان می دهد که بارش باران و رعد و برق و گاها طوفان در شهرهای فریدونکنار، تنکابن، ساری، محمودآباد، جویبار، ساری، بابل، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نوشهر، چالوس و آمل شدید گزارش شده و در پی آن به تاسیسات زیربنایی و منازل در این شهرها خسارت وارد شده است.

تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سالهای گذشته پس از بروز خشکسالیها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر؛ انسانهایی که تنها به منافع شخصی شان فکر می‌کنند با بهره برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آبهای سطحی و بکار نگرفتن آبخیزداری، سبب شده اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

با وجود آنکه هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استانهای شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و خودش و اسب، درجا از بین رفتند؛ حالا این مسافر شمال از دست رفته و ۲ نفر در بهشهر و ساری فوت شده‌اند و یک نفر در چالوس بر اثر خفگی در آب از بین رفته است.

همچنین مسافران شمال روز گذشته در راه بازگشت به خانه هایشان در جاده های مازندران گیر افتاده‌ بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود اما هم اینک ترافیک در جاده‌ها روان گزارش شده است.

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۷۵ میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است؛ فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شده‌اند.

این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده بلکه شهرستانهای صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه در برخی از این شهرستانها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند؛ خانه‌های برخی از این شهرستانها دچار آبگرفتگی شده‌اند و خلاصه آنکه تاسیسات زیربنایی در این شهرستانها تخریب شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024