سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 02.10.2018, 10:15

وجهه آمریکا با ترامپ خراب‌تر شد؛ مرکل قابل اعتمادترین رهبر جهان

نتایج نظرسنجی «پیو» نشان می‌دهد، با گذشت یک سال از حملات لفظی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کشورهایی نظیر آلمان و کانادا، وجهه ایالات متحده در میان متحدان سنتی‌ خودش خراب‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نظرسنجی مرکز پیو از ۲۵ کشور همچنین نشان می‌دهد میزان اعتماد اکثریت پاسخ‌دهندگان در سراسر جهان به توانایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در رهبری به نسبت توانایی ولادیمیر پوتین روسیه یا شی جینپینگ چین کمتر است. 

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ ایالات متحده را از برخی توافق‌های بین‌المللی نظیر معاهده آب و هوایی پاریس یا توافق هسته‌ای ایران خارج کرده، با رهبران خودکامه‌ای چون پوتین و کیم جونگ اون صمیمی شده است و از همسایگان و متحدانش در ناتو انتقاد می‌کند.

ترامپ ماه ژوئن پس از نشست گروه هفت در کانادا از امضای بیانیه مشترک با متحدان آمریکا خودداری کرد و میزبانش جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا را «بی‌صداقت و ضعیف» توصیف کرد. او مکررا از آلمان به بهانه مازاد تجاری کشورش، بودجه نظامی پایین و اتکا به گاز روسیه انتقاد می‌کند. هفته گذشته ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل زمانی که درباره دستاورهایش در کاخ سفید لاف می‌زند و آن را بیشتر از هر دولت آمریکایی در طول تاریخ می‌دانست، با خنده تمسخرآمیز حضار روبرو شد.

نتایج نظرسنجی مرکز سرشناس پیو نشان می‌دهد، وجهه آمریکا که سال ۲۰۱۷ همزمان با قدرت‌ گرفتن ترامپ متحمل ضربه سنگینی شد، همچنان در سال ۲۰۱۸ در بسیاری از کشورها خصوصا در اروپا بدتر خواهد شد.

تنها ۳۰ درصد از آلمانی‌ها دیدگاه مثبتی به آمریکا دارند که پنج درصد کمتر از سال ماقبل است. این میزان همچنین کمترین میزان در کل این نظرسنجی پس از روسیه با ۲۶ درصد محسوب می‌شود. همچنین تنها ۳۸ درصد از فرانسوی‌ها و ۳۹ درصد کانادایی‌ها دید مثبتی به ایالات متحده دارند که هر دو مورد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. نظر مکزیکی‌ها هم با اندکی افزایش ۳۲ را نشان می‌دهد. مثبت‌ترین نظرات به ایالات متحده، به شهروندان فیلیپین، کره‌جنوبی و اسرائیل تعلق دارد که ۸۰ درصد و بالاتر را نشان می‌دهد.

براساس این نظرسنجی، تنها هفت درصد از اسپانیایی‌ها، ۹ درصد از فرانسوی‌ها و ۱۰ درصد از آلمانی‌ها به رهبری ترامپ اعتماد دارند. ۲۰ مورد از کشورهای شرکت‌کننده در این نظرسنجی تاکید کردند اعتمادی به ترامپ ندارند. در مجموع میانگین ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند به ترامپ اعتماد دارند. در مقابل،‌۳۰ درصد به ترامپ و ۳۴ درصد به شی جینپینگ اعتماد دارند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تنها رهبری در جهان است که اکثریت شرکت‌کنندگان-۲۵ درصد- به او ابراز اعتماد کردند. پس از او، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با ۴۶ درصد قرار گرفت.

به‌رغم میزان محبوبیت پایین ترامپ، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند جهان با وجود ایالات متحده به عنوان قدرت برتر جای بهتری است و ۱۹ درصد هم چین را ترجیح دادند. این نظرسنجی بین ماه مه و اوت براساس مصاحبه با بیش از ۹۰۰ تن از هر کدام از این کشورها انجام شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024