پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2018, 22:20

وضعیت مبهم هوشمند علیپور و محمد استادقادر و خطر صدور احکام سنگین قضایی

دو زندانی به نام هوشمند علیپور و محمد استادقادر که ۱۲ مرداد ۹۷ در استان کردستان بازداشت شده اند، بدون دسترسی به وکیل و تماس تلفنی و یا ملاقات با خانواده، در اداره اطلاعات سنندج نگهداری می‌شوند. هژار علیپور برادر هوشمند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت پخش اعترافات اجباری آنان از تلویزیون و ناآرامی‌های کردستان، نگرانی بابت صدور احکام سنگین برای این دو زندانی کرد را افزایش داده است.

هژار علیپور فعال سیاسی مقیم کانادا، روز سی شهریور به کمپین گفت تنها ارتباط  هوشمند علیپور با خانواده اش از زمان بازداشت، یک تماس تلفنی سه دقیقه‌ای بوده و از وضعیت محمد استادقادر اطلاع دقیقی در دست نیست: «هوشمند از زمان بازداشت فقط یک تماس تلفنی سه دقیقه‌ای با خانواده داشته، دوستش محمد استادقادر هم معلوم نیست و ظاهرا به جز پدر مسن کس دیگری ندارد و ما نتوانسته‌ایم کسی را از خانواده‌اش پیدا کنیم.»

به گفته هژار، این دو از اعضای یک حزب مسلح کرد به نام پارت آزادی کردستان بوده‌اند و زمانی که برای فعالیت تبلیغی از کردستان عراق وارد ایران شدند، در کمین نیروهای امنیتی گرفتار و بازداشت شده‌اند. هژار علیپور به کمپین گفت این دو فعال سیاسی کرد در زمان بازداشت مسلح نبوده‌اند.

برادر هوشمند علیپور به کمپین گفت نهادهای امنیتی-قضایی تا کنون وکلای این زندانیان را نپذیرفته‌اند و آنان تحت شکنجه وزارت اطلاعات، ناچار به اعتراف علیه خودشان شده‌اند. در ویدیویی که از آنان در سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد، هوشمند و محمد اعتراف می‌کنند که برای انجام عملیات مسلحانه و با مهمات جنگی وارد ایران شده و پس از حمله به یک مرکز پلیس آگاهی در شهر سقز بازداشت شده‌اند.

انجام عملیات مسلحانه در قوانین ایران احکام سنگینی چون اعدام یا حبس ابد به دنبال دارد، هژار علیپور به کمپین گفت اگر چه هنوز حکم و تاریخ دادگاه خبری نیست، اما خانواده‌اش نگران هستند که برای این دو نیز مجازات اعدام صادر شود: «اعتراضات در کردستان زیاد شده و پخش اعترافات اجباری ما را نگران کرده که مثل  پرونده رامین حسین پناهی، با استناد به اعترافات اجباری حکم اعدام صادر شود، رامین هم اول اعترافاتش را پخش کردند و گفتند مسلح بوده و بعد اعدام کردند.»

هوشمند علیپور متولد ۱۳۷۳ است اما درباره محمد استادقادر اطلاعات بیشتری در دست نیست و تلاش‌های گزارشگر کمپین برای اطلاع بیشتر درباره محمد استادقادر  نیز بی‌نتیجه بود. وزارت اطلاعات پس از بازداشت این شهروندان، روز ۱۶ مرداد بدون نام آوردن از هوشمند و محمد، اعلام کرد دو اقدام تروریستی گروه‌های «تجزیه طلب و تکفیری» را در خوزستان و کردستان خنثی کرده است. حزب آزادی کردستان، از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی که در کردستان عراق مستقر است، در بیانیه‌ای حمله به آگاهی در سقز را به عهده گرفته اما اطلاعات بیشتری درباره اعضای بازداشت شده منتشر نکرده است.

طی سالهای گذشته فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در داخل و خارج از کشور خواستار رعایت قوانین بین المللی در خصوص دادرسی عادلانه و همچنین دسترسی متهمان دربازداشت به وکیل و همچنین و استفاده از آزار و اذیت زندانیان برای اخذ اعترافات اجباری شده‌اند. با این وجود علیرغم این درخواست‌ها، اصول اولیه دادرسی عادلانه در پرونده‌های سیاسی و امنیتی کرارا نقض می‌شود.

مصطفی علیپور و آمنه مولودیان، والدین هوشمند، روز بیست و چهارم مرداد، اتهامات وارد شده و مسائل مطرح شده در اعترافات تلویزیونی را رد کردند و خواستار کمک نهادها و فعالان حقوق بشر شدند.  در بیانیه خانواده علیپور آمده است: «فعالیت وی صرفا اطلاع رسانی در مورد وضعیت فعالان و زندانیان سیاسی و حقوق بشری ایرانی و بالاخص کرد بوده و به جز این فعالیتی مجرمانه مرتکب نشده است. پیگیری‌های مستمر ما از طریق نهادهای مسوول داخلی جهت برخورد مودت آمیز، عادلانه و عدم آزار و شکنجه و دسترسی آزاد به وکیل و رعایت موازین حقوقی تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. تا این لحظه هیچکس در خصوص وضعیت و یا جرم مرتکب شده ایشان پاسخگو نبوده است.»

جمهوری اسلامی به موازات بالا گرفتن اعتراضات مردمی در کردستان، فشارهای قضایی و امنیتی بر فعالان کرد را افزایش داده است. رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی، نام سه فعال سیاسی کرد است که همزمان با حمله موشکی جمهوری اسلامی به مقر احزاب مخالف کرد، اعدام شدند و قوه قضاییه حتی از تحویل جنازه آنان خودداری کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024