جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.09.2018, 10:14

ایران از توافق ترکیه و روسیه در باره ادلب استقبال کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره توافق روئسای جمهوری ترکیه و روسیه در شهر سوچی بر سر مساله ادلب گفت: «اعلام توافق حاصل شده پیرامون چگونگی حل و فصل مسئله ادلب در سوریه گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریست ها در سوریه است».

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت امورخارجه ایران، قاسمی با بیان اینکه این نشست بعد از اجلاس سه جانبه با ایران صورت گرفته است اظهار داشت: «از بین رفت تروریست ها می تواند از طریق مساعدت های مورد نیاز برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و در نظر گرفتن تمام جوانب انسان‌دوستانه، به روند استقرار صلح در سوریه و پایان بخشیدن به حیات گروه های تروریستی در این کشور کمک کند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: «امیدواریم نتایج اجلاس سوچی بتواند در چارچوب روند مثبت و موفق آستانه و در ادامه مسیر اجلاس اخیر تهران و تلاش‌های دیپلماتیک ایران، هر چه سریعتر به حل و فصل مصایب مردم سوریه و تسریع در پاکسازی این کشور از حضور نیروهای خشونت گرا با رعایت جنبه های انسانی، نقش موثری داشته باشد».

گفتنی است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری خود با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در سوچی با تاکید بر اینکه از فعالیت گروه‌های افراطی در منطقه ممانعت خواهیم کرد گفت: «مخالفان (رژیم اسد) در منطقه تحت تسلط خود باقی خواهند ماند. ترکیه و روسیه در دو سوی مرز‌های منطقه‌ عاری از سلاح (در ادلب) عملیات گشت‌زنی هماهنگ را انجام خواهند داد. تصمیم گرفتیم بین مناطق تحت کنترل رژیم اسد و مخالفان آن منطقه عاری از سلاح ایجاد کنیم. ترکیه مراکز دیده‌بانی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب را تقویت خواهد کرد.»

رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست خبری اظهار داشت: «به پیشنهاد اردوغان سلاح‌های سنگین از منطقه مذکور خارج خواهد شد. مکانیسم مشترکی توسط نیروهای روسیه و ترکیه در منطقه ایجاد خواهد شد. تصمیم گرفتیم در ۱۵  اکتبر در فاصله ۱۵-۲۰ کیلومتری بین رژیم اسد و مخالفان آن، منطقه‌ عاری از سلاح را ایجاد کنیم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024