پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 16.09.2018, 11:13

تاکید بر ادامه اقدامات اقلیمی در روز جهانی حفاظت از لایه ازون

يكشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
لایه ازون به عنوان محافظ نازک و گازی شکل، زمین را از بخش‌های مضر پرتوهای خورشید محافظت کرده و به این ترتیب به بقای حیات این سیاره کمک می کند.
به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ سپتامبر، “روز جهانی ازون” در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای بیش از سه دهه، پروتکل مونترال در حفاظت از لایه ازون بسیار بیشتر از صرفا کاهش سوراخ لایه ازون تاثیر داشته و به ما نشان داده است که چگونه حاکمیت زیست محیطی می تواند به علم پاسخ داده و اینکه چگونه کشورها می‌توانند با هم در جهت مقابله با یک “آسیب‌پذیری مشترک” تلاش کنند.
وی در ادامه افزود: من خواهان همان روحیه علل مشترک و به ویژه رهبری بزرگتری هستم که بر سر آن نزاع داریم تا برای اجرای توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی و بسیج اقدامات اقلیمی که در زمان کنونی به شدت نیازمند آن هستیم، تلاش کنیم.
استفاده کنترل شده از مواد مخرب لایه ازون و کاهش های مربوطه نه تنها به محافظت از این لایه جویِ حیاتی برای نسل حاضر و نسل های آینده کمک کرده است، بلکه به طور قابل توجهی با تلاش های جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی هماهنگی داشته است. علاوه بر این ها، این اقدامات با محدود کردن اشعه ماورا بنفش مضر از رسیدن به زمین به حفاظت از سلامت انسان و اکوسیستم های مختلف منجر شده است.
شعار روز جهانی ازون امسال (۲۰۱۸ میلادی) یک فراخوان گردهمایی انگیزشی است که همه ما را به انجام اقدامات شایان تقلید در زمینه حفاظت از لایه ازون و اقلیم تحت پروتکل مونترال در حفاظت از این لایه حیاتی تشویق می‌کند. این شعار شامل دو نکته است: نخست این که اقدامات ما برای حفاظت از لایه ازون به حفاظت از اقلیم نیز منجر می‌شود و دیگر آن که پروتکل مونترال یک معاهده “تسکین دهنده” است که به وضوح نشان دهنده موفقیت برجسته آن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، هر فرد می‌تواند با توجه به وسایل مورد استفاده خود اثرات منفی آن را بر لایه ازون به حداقل رسانده و با اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید از خود در برابر اشعات مضر آن محافظت کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024