جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 13.09.2018, 21:21

درخواست دادگاه انقلاب از وکیل هنگامه شهیدی برای استعفا

مصطفی ترک‌همدانی وکیل هنگامه شهیدی روزنامه‌نگاری که پنجم تیرماه ۹۷ برای چندمین بار بازداشت شد در توییتی اعلام کرد که با درخواست ملاقات او با موکلش موافقت نشده و قاضی از او خواسته تا از این پرونده استعفا دهد. از وضعیت هنگامه شهیدی پس از بازداشت تاکنون اطلاعی در دست نیست. او با چندین اتهام جدید روبرو و در انتظار برگزاری دادگاه است.

مصطفی ترک همدانی روز ۲۰ شهریور ماه در توییتر خود نوشت: «۲ ماهست پرونده موکله به دادگاه رفته، پرونده را خوانده‌ام و خواستم تا با موکل ملاقات کنم که ناگاه قاضی مرا صالح ندانست و درخواست استعفایم را کرد.»

او با کنایه به تنها ۲۰ وکیلی که مورد صلاحیت قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم امنیتی هستند نوشته است: «گمانم چندنفری که دراین شعبه میتوانندوکالت کنندوحق الوکاله خوب بگیرند وکیلترند!»

مصطفی ترک همدانی همچنین نوشت که این موضوع را با موکلش در میان گذاشته اما او حاضر به عزل او و انتخاب وکیل جدیدی نشده است: «موضوع بموکل که بازداشت موقتست منتقل شد،عزلم نکرد.»

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و از مشاوران سابق مهدی کروبی در تاریخ پنجم تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت و از آنجا روانه تهران و زندان اوین شد. خبرگزاری فارس در همان روز با انتشار خبری نوشت ماموران پلیس او را «در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن از دید مامورین استفاده می‌کرده» بازداشت کرده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز پنجم تیرماه، توییت‌های هنگامه شهیدی را «بسیار مجرمانه» خواند و از بازداشت او توسط نیروی پلیس قدردانی کرد.

مصطفی ترک همدانی وکیل هنگامه شهیدی پنج روز پس از بازداشت او در گفت‌وگویی گفته بود که پرونده هنگامه شهیدی با اتهامات نظیر «تبلیغ علیه نظام، اقدام عیه امینت ملی و توهین و نشر اکاذیب» به دادگاه ارسال شده است.

این وکیل در همان گفت‌وگو گفته بود این اتهامات شبیه اتهامات پیشین اوست. او همچنین گفته بود وکالت او در این پرونده در دادسرا با تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری مواجه شده است. براساس این تبصره جنجالی فقط ۲۰ وکیل قابل تایید رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به اتهامات امنیتی هستند. با این حال ترک همدانی در همان گفت‌وگو گفته بود که «معتقدم که بخشی از اتهامات مشمول قانون جرم سیاسی بوده و در صلاحیت هیات منصفه است.» به این تعریف او معتقد است که می‌تواند همچنان وکیل پرونده موکلش باقی بماند.

با این حال تقریبا یک ماه بعد ترک همدانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا در تاریخ هشتم مرداد از گم شدن پرونده هنگامه شهیدی خبر داد.

این وکیل دادگستری گفته بود در مراجعه به دادگاه متوجه شده پس از گذشت یک ماه هنوز پرونده موکلش به دادگاه واصل نشده در حالی که دادسرا یک ماه پیش اعلام کرده آن را برای دادگاه فرستاده اما دادگاه نیز می‌گوید پرونده‌ای را دریافت نکرده است.

مصطفی ترک‌همدانی اما مشخص نکرد پرونده موکلش باید در کدام شعبه دادگاه انقلاب باشد. او گفت: «این پرونده ازد ادسرا خارج شده و بنا به نظر بازپرس محترم و علی رغم پیگیری هایی که انجام شده و گذشت تقریبا یک ماه از خروج پرونده از دادسرا ولی هنوز پرونده به دادگاه واصل نشده است.»

این وکیل در آخرین خبر گفته قاضی دادگاه با ملاقات او با موکلش موافقت نکرده و از او خواسته تا به دلیل تبصره ماده ۴۸ از پرونده استعفا بدهد. مصطفی ترک همدانی خود نیز مرداد ماه ۹۷ با شکایت معاون دادستان به دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام «نشر اکاذیب» احضار شد. آقای همدانی پیش از این درخواست وکالت چندین نفر از فعالان محیط زیست را داده بود که پس از ماهها پیگیری قوه قضاییه وکالت او را نپذیرفت.

جعفری دولت‌ابادی در روز بازداشت هنگامه شهیدی در نشست مطبوعاتی خود گفت: «ایشان چند ماهی متواری بود و همان طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌هایی آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولینش می‌کرد به جای اینکه خود را معرفی کند توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد. امروز در جزیره کیش درحالی که مدعی بود تا تغییر مسئولان دستگاه قضایی خود را معرفی نخواهد کرد دستگیر شد.  این نشانه اقتدار پلیس ماست که به همه متهمان می‌گوید دست از اقدام مجرمانه بردارند ایشان پرونده سنگین در دستگاه قضایی دارد. امیدواریم که زودتر به دادگاه ارسال شود.»

هنگامه شهیدی در طی ماه‌ها پیش از بازداشت بارها نامه‌های خطاب به رییس قوه قضاییه در انتقاد به عملکرد ضعیفش نوشت که محتوای آن را در کانال تلگرام و توییترش منتشر می‌کرد. پس از انتشار این نامه‌ها خانم شهیدی در توییتر خود در اواخر اردبیهشت ماه اعلام کرد او به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. او علت این احضار را «توهین به رییس قوه قضاییه» از طریق نوشتن نامه‌های به او عنوان کرد.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتمادملی مشاور سابق مهدی کروبی در مسایل زنان و بین‌الملل بود. او برای اولین بار روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت (محمود احمدی نژاد) » در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفند ماه ۸۸ در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

او همچنین برای یک ترم استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد ورامین برای بود اما در آغاز شروع  ترم دوم، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۵ با فشار افراد تندرو از تدریس در دانشگاه منع و اخراج شد. این افراد تندرو علت مخالفت خود را با خانم شهیدی دستگیری در «جریان فتنه ۸۸» دانستند و مدیریت این دانشگاه را برای استخدام او «اقدامی تاسف‌برانگیز» خواندند.

هنگامه شهیدی چند ماه پس از آن در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۵ از سوی ماموران امنیتی مشهد بازداشت و به تهران منتقل شد. او برای شرکت در مراسم ختم مادربزرگ خود از تهران به مشهد رفته بود. این روزنامه‌نگار در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زد و پس از مدتی آزاد شد.او مجددا روز پنجم تیرماه ۹۷ در جیزه کیشبازداشت شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024