جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 12.09.2018, 17:27

ادامه کاهش تولید خودرو به‌دلیل کسری قطعه در ایران

خبرگزاری آناتولی: مدیران و مسئولان برخی کارخانه های خودروسازی و شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو در ایران به خبرنگار آناتولی گفتند که خروج یکجانبه آمریکا از برجام، افزایش قیمت دلار در برابر ریال در ماه های اخیر و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی با خودروسازان ایرانی و افزایش قیمت دلار سبب افزایش قیمت تولیدات آنها در بازار این کشور شده است.

یکی از مدیران کارخانه خودروسازی در ایران که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار آناتولی در تهران گفت: «خودرو چینی تولید می شود اما تولیدات رنو تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. کارخانجات بدهی زیادی به قطعه سازان دارند. به همین دلیل آنها دیگر قطعات به ما نمی فروشند.»

وی در ادامه با اشار به اینکه خودروسازان اجازه ندارند به صورت اختیاری قیمت را بالا ببرند، گفت:« قطعه سازان اختیارشان دست خودشان است. به عنوان مثال برایشان مهم نیست پراید چه قیمتی دارد، صندلی یا لاستیک را با قیمت بالاتر می خواهد بفروشد.»

وی تصریح کرد: وقتی تولید ما پایین بیاید، قطعه ساز هم مجبور است نیروی انسانی خود را تعدیل کند. زمانی هم که ما تولیدمان را بالا می بریم دیگر نیرویی ندارد که قطعه بسازد.»

در همین راستا،‌ مدیر فروش یکی از شرکت های تولید کننده قطعات خودرو که نخواست نام اش ذکر شود، در مورد اختلاف بین خودرو سازان و تامین کنندگان قطعات خودرو گفت: «واقعیت ماجرا این است که قطعه به آنها نمی رسد. چون ما که تولیدکننده هستیم، در شرایط تحریم قیمت تولید برای ما بالا تمام می شود. اما خودرو ساز حاضر نیست با این قیمت از ما خرید کند».

وی با بیان اینکه تولید کنندگان قطعه، محصول خود را به مجموعه سازها می فروشند توضیح داد:« مجموعه سازها تولیدات خوبی دارند. اما محصولات خود را به بازار می فرستند و مستقیم به ایران خودرو و یا سایپا نمی فروشند و حتی صادر هم می کنند».

این تولید کننده به سودجویی خودرو سازان اشاره کرد و اظهار داشت:« مساله این است که خودرو سازها از قبل قطعات دارند اما همان را ستفاده نمی کنند تا تولید خودرو داشته باشند. دلیل آن هم مشخص است. می‌خواهند به صورت قطره چکانی خودرو وارد بازار کنند و قیمت را بالا ببرند.»

او معتقد است عدم افزایش قیمت قطعات در چند سال اخیر و زیر بار نرفتن خودرو سازها مهمترین دلیلی است که قطعه سازان تولیدات خود را به کارخانه های خودرو سازی نمی فروشند.

این درحالی است که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان ایران علت اصلی طولانی شدن زمان خواب برخی خودروها را نبود مواد اولیه قطعات آنها عنوان کرد و گفت: تاکنون بخشی از مواد اولیه قطعات از گمرگ ترخیص و خودروها به مرحله تجاری رسیده است و به زودی تحویل مشتری خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت مواد اولیه وارداتی در قطعه سازی تشریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازان داخلی است اما ۲۰ درصد این مواد اولیه هم لازم است از خارج وارد شود. بنابراین در صورت نرسیدن این مواد روند تولید قطعه ناقص خواهد ماند.

گفتنی است طبق آمار ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار نفر در کارخانجات خودرو سازی ایران مشغول به کار هستند. این جمعیت با صنایع متصل به آن به حدود یک میلیون نفر می رسد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024