شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 19.08.2018, 17:40

چرا فرهاد رهبر عزل شد؟ / مهدی مهدوی آزاد

فرهاد رهبر مطلقاً رئیس خوبی برای دانشگاه آزاد نبود. فضای آن را بیش از پیش امنیتی کرد، تا دلتان بخواهد به گروه‌های فشار و بسیج باج سبیل داد، صدها استاد منتقد را اخراج یا بازخرید کرد، سیستم گزینش را به دهه هفتاد بازگرداند، یک شبه به ائمه جمعه ۳۱ استان پست داد، و ده‌ها قرارداد با سپاه‌های استانی امضا کرد. با این حال و با وجود این همه «خوش خدمتی» باز هم مقبول نیفتاد و عزل شد.

چرا فرهاد رهبر عزل شد؟ پاسخ کلاسیک بر مبنای شواهد این است که با علی اکبر ولایتی درباره میزان اختیارات خود دعوا داشت. این اختلاف از زمستان سال گذشته علنی شده بود. نهم اسفند ۹۶ روزنامه اعتماد از «استعفا»ی رهبر و یک سایت خبری از «قهر» او به دلیل دخالت‌های مداوم و بیجای ولایتی خبر داده بودند. با این حال، دلیل اصلی استعفای آقای رهبر چیزی فراتر از این اختلاف اداری است.

دانشگاه آزاد که سال ۶۱ با هدیه ۳۰ هزار دلاری بنیانگذار جمهوری اسلامی تاسیس شد، به گفته علی اکبر ولایتی حالا حداقل ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. با ۴۰۰ واحد دانشگاهی و حدود ۷۰ هزار استاد؛ ثروتمندترین امپراتوری فرهنگی ایران است. بودجه سال گذشته‌اش سه هزار میلیارد تومان از کل بودجه دستگاه قضایی بیشتر بوده و حداقل ۱٫۵ میلیون جوان دانشجو را پوشش می‌دهد. واضح است که سرداران سپاه اشتهای فراوانی برای این لقمه چرب و نرم دارند.

به انتقادات امروز حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سابق سپاه و مشاور فعلی فرمانده کل دقت کنید تا دلیل اصلی این عزل ناگهانی را بهتر ببینید. آقای مقدم‌فر در این گفتگو که تیتر اول روزنامه فرهیختگان (روزنامه دانشگاه آزاد) است، مدیریت دانشگاه را به باد انتقاد گرفته که چرا در گزینش‌ها به حد لازم سختگیری نمی‌شود، چرا اساتید منتقد به صورت کامل تصفیه نشده‌اند، چرا بخشی از وابستگان هاشمی هنوز در دانشگاه دفتر دارند، چرا نیروهای جوان انقلابی (بسیجی) به اندازه کافی استخدام نشده‌اند، و چرا بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی (قراردادهای سپاه‌های استانی) به رغم این همه تاکید هیات امنا و نماینده آیت الله خامنه‌ای به صورت کامل اختصاص نیافته است. در یک کلام؛ چرا دانشگاه آزاد بعد از یک سال هنوز از نظر مالی و سیاسی آن چیزی نشده است که سپاه می‌خواهد.

فرهاد رهبر «قربانی» یک دعوای مدیریتی نیست. او فاز اول از پروژه‌ای بزرگ بود که وظایفش را انجام داد و تاریخ مصرفش به پایان رسید. پروژه‌ای که قرار است نهایتاً دانشگاه آزاد را به قلمرو رسمی سپاه و بسیج ملحق کرده و این امپراطوری فرهنگی شبه لیبرال را مثل صدا و سیما به مروج گفتمان رهبری جمهوری اسلامی تبدیل کند.

***

«رهبر» چرا برکنار شد

خبرآنلاین

فرهاد رهبر روز گذشته از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد؛ این تصمیم و اعلام نشدن دلایل اصلی آن موجی از گمانه‌زنی‌ها را ایجاد کرد.

خبرآنلاین نوشت: آنطور که برخی رسانه‌ها روایت کرده‌اند ماجرا از این قرار است که از همان زمانی که رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد انتخاب شد، اصولگراها و بدنه دانشگاه که به اصولگراها نزدیک بودند به ولایتی فشار آوردند که فرهاد رهبر مدیر دانشگاهی دارای پشتیوانه آکادمیک نیست و دارای سوابق امنیتی است و بیشتر مناسب کارهای عملیاتی است.

طبق پیگیری‌های روزنامه سازندگی، بیشتر این نقدها به این بوده که فرهاد رهبر پشتوانه علمی و آکادمیک ندارد و با چهره‌های آکادمیک نزدیک به اصولگرایان حشر و نشر کافی را ندرد. در آن مقطع نیز ولایتی هم برای اینکه به این نقدها پاسخ دهد، طهرانچی را به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران معرفی می‌کند.

از آنجایی هم که طهرانچی در حوزه‌ انرژی‌های هسته‌ای و موارد مرتبط با آن اقدامات قابل توجهی داشته و در این حوزه فرد شناخته‌شده‌ای است جای پای خود را در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی تقویت می‌کند. در واقع ولایتی برای اینکه سرپوشی بر نداشتن پشتیوانه علمی رهبر بگذارد، طهرانچی را جایگزین می‌کند و او را رئیس دانشگاه آزاد استان تهران می‌کند؛ جایگزینی که با تمردهای پی‌درپی طهرانچی از دستورات و بخش‌نامه‌های فرهاد رهبر به عنوان چهره‌ای در سایه پیش رفت و اوج آن در تاریخ ۹ اسفند ۹۶ و قهر فرهاد رهبر همراه شد. در آن مقطع استعفای فرهاد رهبر به دلیل دخالت ولایتی و تیم او در کارهای دانشگاه آزاد تکذیب شد و اما حالا پس از گذشت ۶ ماه نشان می‌دهد رگه‌هایی از واقعیت داشته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024