پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.08.2018, 11:29

بودجه دفاعی سال ٢٠١٩ امریكا به امضای ترامپ رسید

کانال تلگرام جمهوریت

تمركز مضاعف بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه به نیویورك رفت تا بودجه نظامی ٧١٦ میلیارد دلاری سال ٢٠١٩ ایالات متحده را امضا كند. قانونی كه به نام سناتور جان مك‌كین كهنه‌سرباز امریكایی نوشته شد كه به دلیل تومورمغزی در خانه بستری است. ترامپ هنگامی كه در جمع نظامیان امریكایی سخنرانی می‌كرد هیچ اسمی از سناتور جان مك‌كین نیاورد. ترامپ و مك‌كین از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری در جدال با هم هستند.

این بودجه بناست از سال ٢٠١٩ رسما اجرایی شود. در بودجه پنتاگون حدود ٢١,٩ میلیارد دلار برای سلاح‌های هسته‌ای هزینه خواهد شد و حدودا ٦٩ میلیارد دلار برای بودجه‌های جنگ‌های جاری امریكا در نظر گرفته شده است. طبق این قانون اعضای ارتش ٢.٦ درصد افزایش پیدا می‌كند و ارتش مجوز جذب ١٥٦٠٠ نیرو را دریافت می‌كند. ارتش همچنین می‌تواند سفارش ١٣ كشتی جنگی برای نیروی دریایی و همچنین ٧٧ جت جنگنده پیشرفته F-٣٥ برای نیروی هوایی ایالات متحده را بدهد.

شاید برای بسیاری از خوانندگان این نكته جالب توجه باشد كه این قانون در خصوص ایران چه دیدگاهی دارد. در این قانون نام جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها در كنار روسیه، چین، كره شمالی و سوریه مورد اشاره قرار گرفته است و حتی در بخش‌هایی كه مربوط به ایران است نیز تجدید‌نظرهای جدی نسبت به متن اولیه صورت گرفته است. هنگامی كه متن این بودجه در مجلس نمایندگان امریكا تایید رسید و به سنا ارسال شد، بندهای ١٢٢٦ تا ١٢٣٠ برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. به خصوص در بند ١٢٣٠كه شامل چند بند است و اگرچه بخش‌هایی از آن به نفع ایران بود اما بخش عمده‌ای از آن به ضرر ایران تمام می‌شد.

با این حال اگرچه در بخش ١٢٣٠ اشاره شده بود كه باید هرگونه اقدام نظامی علیه ایران مورد تایید كنگره قرار بگیرد اما این بخش عملا از این لایحه حذف شد و در عوض به این موضوع در بند ١٢٩٥ اشاره جدی می‌شود. در این بند تاكید می‌شود در هیچ یك از قوانین مربوط به استفاده از نیروی نظامی تفسیری وجود ندارد كه ایالات‌ متحده را مجاز به استفاده از زور علیه ایران و كره شمالی كند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024