جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.08.2018, 18:01

تشکیل پرونده بزرگ قاچاق و احتکار کاغذ در تهران

بی بی سی: بنابر اعلام پلیس تهران طی دو روز گذشته پرونده بزرگی در زمینه قاچاق و احتکار کاغذ در «آگاهی» تشکیل شده است. سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته است این پرونده در حال رسیدگی است و «پس از تکمیل رسیدگی‌ها، نتایج آن اعلام خواهد شد.»

او همچنین از شناسایی چند «انبار متخلف» خبر داده و گفته روز چهارشنبه جزئیات آن اعلام می‌شود.

روزنامه اعتماد هفته پیش در گزارشی از احتکار حدود ۱۷۰ هزار تن کاغذ در گاوداری‌های اطراف تهران خبر داد.

بر اساس گزارش اعتماد «صاحبان کاغذها قصدی برای فروش آن نداشته و ترجیح می‌دهند تا کاغذی که از پایه قیمت ٢۰۰۰ تا ۲۵۰۰ الان مرز۷۵۰۰ تومان را گذرانده است، ارزش بیشتری پیدا کند و با قیمت بالاتری به فروش برسانند.»

با انتشار گزارش‌های مشابه، حساسیت به این موضوع که با روز خبرنگار در ایران (هفدهم مرداد) هم همزمانی داشت، افزایش یافت. بحران کمبود کاغذ از حدود اواسط پاییز ۹۶، باعث ایجاد مشکلات جدی برای نشریات غیردولتی شده؛ از پایین آوردن تیراژ گرفته تا تعطیلی کامل روزنامه‌ها و نشریات.

روزنامه «همبستگی» از جمله نشریاتی بود که به دلیل مشکلات اقتصادی و از جمله مشکل در تامین کاغذ ماه پیش تعطیل شد. «دنیای ورزش» یکی از قدیمی‌ترین مجلات موسسه اطلاعات هم در آستانه ۵۰ سالگی به دلیل مسائل مالی و بحران کاغذ فعالیت خود را اخیرا متوقف کرده است.

در هفته‌های اخیر و پس از رسانه‌ای شدن موضوع «احتکار» گزارش‌هایی هم درباره کشف انبارهای کاغذ‌های احتکار شده در رسانه‌های دولتی در ایران منتشر شده است.

هفته پیش مدیرتعزیرات حکومتی استان قم از کشف انبار کاغذی خبر داد که در آن حدود ۸۰۰ تن کاغذ احتکار شده بود؛ خبرگزاری صداو سیما هم هفته پیش در گزارشی نوشت گشت‌های تعزیرات ۴۵۰ تن کاغذ در انبار‌های شهر ری پیدا کرده‌اند.

بنابر اعلام مقام‌های دولتی در ایران، واردکنندگان کاغذ تا اواسط مرداد ماه ۲۶۰میلیون یورو ارز دولتی گرفتند که هم به کتاب و هم مطبوعات اختصاص یافته است.

محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد حدود ده روز پیش در گفتگویی به خبرگزاری کار ایران -ایلنا- گفته بود: «دو مورد (اختصاص ارز دولتی برای واردات کاغذ) را به طور مشخص بررسی کردیم و متوجه شدیم به دو جوان ۲۴ ساله تعلق گرفته که شرکت‌شان را دو ماه پیش تاسیس کرده‌اند.»

بانک مرکزی در سیاست‌های جدید ارزی خود که از هفته پیش اجرایی شد ۲۵ کالا را در فهرست دریافت دلار۴۲۰۰ تومانی قرار داد. کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه و خمیر کاغذ در این فهرست قرار دارند.

بانک مرکزی بیش از یک ماه پیش و در زمان ریاست ولی‌الله سیف، فهرست ۱۵۰۰ شرکت و فرد را که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده‌ بودند را منتشر کرد.

بر این اساس ارز قابل توجهی در اختیار شرکت‌های وارد کننده کاغذ قرار گرفته است. قیمت کاغذ در بازار ایران در مقایسه با پاییز پارسال (۱۳۹۶) سه تا ۴ برابر شده است.

در گزارش هفته پیش روزنامه اعتماد آمده بود کاهش توان مالی مطبوعات به دلیل افزایش قیمت کاغذ باعث شده که واردکنندگان و تجار بازار کاغذ به دنبال خریداران توانمندتری نظیر فست فودها باشند که از این کالا بصورت بشقاب، جعبه‌های سفارشی بیرون‌بر و کاغذ ساندویچ استفاده می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024