جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 09.08.2018, 21:22

تئوریسین فاشسیت روسی؛ محبوب تندروهای وطنی

امتداد - گروه سیاسی

سرمقاله روز سه شنبه (۱۶ مرداد ۹۷) روزنامه رسالت به قلم کاظم انبارلویی متضمن یک اعتراف نامه مشخص است. او از فردی به عنوان «روشنفکر» در روسیه نام می‌برد و خواهان نزدیکی ایران به واسطه نزدیکی با آنهاست، که همین فرد در روسیه به خاطر افکار شدیدا  افراطی از دانشگاه کنار گذاشته می‌شود.

در سرمقاله رسالت آمده: «امروز ضرورت دارد نگاه به روسیه جدید با دقت ارزیابی شود. جامعه روشنفکری در روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق به وجود آمده که تاثیر تعیین‌کننده‌ای در سیاست داخلی و خارجی روسیه دارد و از ایدئولوژی الحادی مارکسیسم فاصله گرفته است و از دیدگاه معرفتی خاصی که به دیدگاه ما نزدیک است برخوردار می‌باشد. الکساندر دوگین و شاگردان او نماد چنین جامعه‌ای هستند.» اما دوگین کیست و چرا تا این اندازه مورد پسند اصولگرایان است؟

آلکساندر گلییویچ دوگین دانشمند علم سیاست اهل روسیه که برای نظرات فاشیستی‌اش شناخته شده است. دوگین رهبر و بنیانگذار «حزب اوراسیا» (حزبی برای افراطی‌ترین ناسیونالیست‌های روس) در روسیه به شمار می‌آید؛ او، بانفوذترین و مطرح‌ترین ایدئولوگ ناسیونالیسم افراطی در میان روس‌هاست.

در سال ۲۰۱۴ کارزاری علیه الکساندر دوگین در روسیه به راه افتاد که در نهایت، منجر به برکناری او از ریاست دپارتمان جامعه‌شناسی روابط بین‌الملل در دانشگاه دولتی مسکو شد. دلیل این مسئله آن بود که او در یک مصاحبه صراحتاً خواهان قتل‌عام اوکراینی‌های مخالف روسیه شده بود.

عبدالله شهبازی مورخ، دوگین را در کانالش اینگونه معرفی می‌کند: «دوگین مبلغ نوعی «اصالت‌گرایی» مهاجم و ضدغربی روسی است. برای اینکه بدانیم دوگین چه موجودی است نگاه کنیم به این مصاحبه او درباره بحران اوکرائین در اوج بحران اوکرائین یعنی در ژوئیه ۲۰۱۴ با بی. بی. سی. در این مصاحبه دوگین پیشنهاد می‌کند که روسیه در اوکرائین به جنگ تمام‌عیار دست بزند. او به «لیبرال‌ها» حمله می‌کند که سبب تردید پوتین در این اقدام شده‌اند. دوگین سیاست‌گذاران روسیه را این‌طور تقسیم می‌کند:‌ «این جدالی است بین اردوی میهن‌پرستان، ارتدکس‌ها و نیروهای محافظه‌کار با نیروهای لیبرال که آن‌ها هم بسیار نیرومند هستند. وجه میهن‌پرستانه پوتین از سوی اکثریت مردم حمایت می‌شود و سایه لیبرال او در حقیقت نخبگان و مقامات سیاسی، الیگارک‌ها و آقای مدودف نخست‌وزیر را شامل می شود.»

بد نیست بدانیم که دوگین پیش از به قدرت رسیدن ترامپ در یک سخنرانی از او اعلام حمایت کرد. نگاهی به اندیشه های دوگین که آن را در قم و در دیدار با آیت الله میرباقری مطرح کرده بود نشان می دهد که چرا اصولگرایان تا این اندازه با او احساس نزدیک می کنند.

بخش‌هایی از اظهارات او را بخوانید: «برای من، مدرنیته یعنی شیطان…. به عقیده من، نور و ظلمت یعنی سنت و مدرنیته. این چارچوب فکری من است و من ایران را به خاطر دفاع از سنت و جنگ با مدرنیته تحسین می‌کنم…. من در جوانی، ضدکمونیسم بودم، اما می‌دانم که لیبرالیسم حتی از کمونیسم هم بدتر است… مدرنیته، شیطان است. تمدن غرب، سرزمین پدری شیطان است…. دین دجال، علوم طبیعی، و ایدئولوژی لیبرال، یکی هستند… من با دیدگاه شما (ایت الله میرباقری) درباره لیبرال‌دموکراسی هم کاملاً موافق هستم. به عقیده من، لیبرالیسم، عصاره شیطان است… ما غرب را نه یک رقیب در دنیا، بلکه خودِ دجال می‌دانیم. این یک عقیده آخرالزمانی و از علامت‌های آخرالزمان است…. مردم ما مردم عاقلی هستند، اما خواص ما، گناه‌کار [و بی‌ایمان] هستند: چه کمونیست باشند و چه لیبرال. اقلیتی در خواص روسیه، محافظه‌کار هستند، اما اکثر محافظه‌کارها در میان مردم هستند. این خواص، رابطه مردم با رهبر ما یعنی پوتین را سد می‌کنند. گروه ما، یعنی اوراسیاگراها، و مسیحی‌های سنت‌گرا تلاش می‌کند این سدها را بشکند و امکان رابطه مستقیم رهبر ما با مردم را فراهم کند. این استراتژی بلندمدت ما و گرایش ماست…. شخصاً احمدی‌نژاد را دوست دارم، به خاطر محافظه‌کار بودن و ضدغربی بودنش. البته به نظر من، «رهبر» بصیرت بیش‌تری دارد…..»

آنطور که مشخص است افکار افراطی او در ناسیونالیسم و همچنین ضدیت با مدرنیته او را تبدیل به نمادی از روشنفکری برای تندروهای وطنی کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024