پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.08.2018, 18:57

از تهدید نمایندگان مجلس به رد صلاحیت تا تهمت به نمایندگان

ایلنا: در جریان مخالفت با استیضاح علی ربیعی عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر گفت: یکی از نمایندگان امروز در صحن علنی مجلس به سایرین می‌گفت که اگر می‌خواهید در انتخابات آتی مجلس، رد صلاحیت نشوید، در دفاع از ربیعی پشت تریبون مجلس صحبت نکنید.

خدری، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: گفتن شنیده‌‌ها پشت تریبون مجلس زیبنده نمایندگان نیست.

وی در ادامه گفت: اگر قرار بر گفتن شنیده‌هاست، من هم شنیدم که یکی از نمایندگان به نماینده دیگری می‌گفت که فضای مجلس موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.

خدری افزود: همچنین امروز شنیدم که یکی از نمایندگان می‌گفت اگر می‌خواهید در انتخابات دی ماه ۹۸ تایید صلاحیت شوید، نباید پشت تریبون مجلس حاضر شوید و در دفاع از ربیعی صحبت کنید.

وی گفت: با در نظر گرفتن ماده ۲۲۳ آییننامه داخلی مجلس این استیضاح یک نوع بدعت در امور مجلس است و کاری بسیار خطرناک می‌باشد که بین همکاران ایجاد شبهه می‌کند. رئیس کمیسیون اجتماعی توضیح بدهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این کمیسیون دعوت شده است یا خیر؟ مورد استیضاح در هیئت رئیسه باید تنظیم شود و سپس به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود. ظرف یک هفته باید در کمیسیون مربوطه بررسی شده و از استیضاح‌کنندگان دعوت به توضیح شود اما چنین اتفاقاتی نیفتاده است و استیضاح کنونی خلاف شان مجلس است و می‌بایستی جلوی آن گرفته شود شما یک مورد مصداقی را که در آن وزیر بدون ارجاع به کمیسوین مربوطه استیضاح شده است نام ببرید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت:‌ اگر طبق قانون ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند طی یک هفته موارد آن باید در کمیسوین مطرح شود. وزیر در مجلس برای پاسخگویی حاضر شود.

هیئت رئیسه هم موظف است طرح استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون ظرف یک هفته طرح را بررسی کند. اگر بعد از آن استیضاح کنندگان منصرف نشوند طرح استیضاح باید مورد بررسی قرار گیرد. استیضاح وزیر کار چند هفته قبل مطرح شده است. طی این مدت کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت اگر که کمیسیون جلسه‌‌ای نگذارد و استیضاح کنندگان نیز پیگیری نکنند ما این فرض را می‌گیریم که مساله حل شده است در غیر اینصورت استیضاح باید پیگیری شود. کمیسیون در زمان مقرر این کار را انجام نداد من به رئیس کمیسیون اجتماعی هم گفتم اگر جلسه نگذارند ظرف یک هفته موظف به پیگیری هستم و به وی گفتم استیضاح کنندگان گفته‌اند که بحث استیضاح در کمیسیون مطرح نشده است. مواردی داشته‌ایم که در کمیسیون چنین مسائلی مطرح نشد و استیضاح کنندگان مدعی شدند. اکنون تنها راه باقیمانده این است که استیضاح کنندگان طرحشان را پس بگیرند.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر گفت: امروز ملت بزرگ ایران اسلامی نظاره‌گر تصمیم خردمندانه ما نمایندگان هستند. مفهوم استیضاح را می‌دانیم و قبول داریم که حق همه نمایندگان است اما کسانی که با سمپاشی جایگاه مجلس را به عدم اعتماد به ربیعی گره زده‌اند، کاری خلاف کرده‌اند.

وی افزود: هیئت رئیسه در خصوص استیضاح ربیعی خلاف سوگندشان عمل کردند. استیضاح وی بدون تشریفات قانونی انجام شد که این امر منجر به تذکر آیین‌نامه‌ای من شد. این استیضاح خلاف قانون است. آقای لاریجانی شما فردی متشرع هستید و باید کفاره نقض این سوگند را بپردازید. عزیزان خداوند ناظر بر اعمال ماست و شان مجلس زمانی حفظ می‌شود که تصمیمات ما مبتنی بر خرد باشد. خانم چنارانی و دیگر همکاران مسائلی را مطرح کردند که من وقتی آنها را شنیدم به نظرم آمد که این جلسه استیضاح رئیس جمهور است نه وزیر.

خدری در بخش دیگری اسژز سخنان خود گفت: همه مشکلات کشور را به سادگی به یک وزیر نسبت می‌دهیم. مشکلات کشور ازجمله افزایش نرخ ارز حاصل مشکلات اقتصادی است. آیا در چنین مسائلی ربیعی مقصر است؟

وی خطاب به خادمی نماینده ایذه و باغملک گفت: ما وزیری می‌خواهیم که کارگر بوده و درد کارگر را بفهمد. ما از جامعه ارباب رعیتی بیزاریم اگر ربیعی در نشست‌های کارگری حاضر می‌شود به خاطر سابقه کارگری خودش است. اگر وی دست‌های پینه بسته کارگران را می‌فهمد این به خاطر همان سابقه کارگری وی است. اگر ربیعی در تعطیلات در شهرها و روستاهای مختلف با مردم نشست‌های صمیمی و خودمانی دارد به این خاطر است که خود از دل جامعه کارگری است.

وی افزود: شما که عدم اشتغالزایی را به ربیعی نسبت می‌دهید آیا وضعیت بهره‌های بالای بانکی، قانون پیچیده امور مالیاتی، نبود بازار خارجی برای کالاهای ایرانی و تمام نواقص را می‌دانید؟ از ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور تنها یک صندوق قانون دارد این امر چه ربطی به ربیعی دارد؟

خدری گفت: ما صرفا تذکری به هیئت رئیسه در خصوص آیین‌نامه داخلی مجلس دادیم. در ادامه جلسه چه کسی حرمت مجلس و امامزاده را شکست؟ چه کسانی قرار بود صحبت کنند اما نکردند؟ شما که تهمت و افترا زدید به من بگویید کدام آموزه دینی اجازه می‌دهد در تریبون عمومی این گونه به افراد تهمت بزند؟ در آ‌موزه‌های دینی ما حرمت مومن به حرمت کعبه تشبیه شده است. کدام مورد از این تهمت‌ها در یک مرجع قضایی اثبات شده است؟ ما باید جوابگوی چنین  رفتارهایی باشیم.

این نماینده مجلس خطاب به یکی از نمایندگان گفت:‌ اگر مدیرکلی شما در حوزه انتصابات رای نیاورده آیا درست است که این گونه برآشفته شوید؟ به من گفته شده است اگر می‌خواهید در دی ماه ۹۸ مجددا تایید صلاحیت شوید پشت این تریبون صحبت نکنید.

وی در پایان تاکید کرد: آقای ربیعی فردی بدون تکلف، ساده و پاکدست است. وی شبانه‌روزی کار و فعالیت می‌کند و به نمایندگان هم حرمت می‌گذارد. در مجموعه وی قطعا کاستی‌ها و کمبودهایی هم هست اما ما باید کمک کنیم که این وزیر انقلابی همچنان کار و فعالیت کند و در برنامه‌هایش موفق شود.

پزشکیان: رای دادن به ربیعی به معنای باج‌گیری نیست
مسعود پزشکیان در حمایت از علی ربیعی در جلسه استیضاح گفت: نمایندگان مجلس ما به خداوند اعتقاد داریم، چرا تهمت می‌زنید. استیضاح حق نمایندگان است. با این تهمت‌ها اعتبار مجلس از بین می‌رود. اینکه می‌گویید یک عده پول گرفتند که در دفاع از ربیعی حرف بزنند، نارواست. زندگی من کاملا عیان و مشخص است. در نتیجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای من کافی است.

وی افزود: من در دولت خاتمی وزیر بودم. در آن زمان هم اعتصابات کارگری وجود داشت. در زمان دولت احمدی‌نژاد مقابل وزارت کار به طور مداوم اعتراض و اعتصابات کارگری وجود داشت. در این وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در این بالا و پایین شدن دلار و ارز کارگران ما می‌گویند که ما وزیر کار را قبول داریم.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه من به ربیعی رای دادم به خاطر شاخص خودم و به دنبال پول و قدرت نیستم، افزود: می‌گویند وزیر مداوم گریه می‌کند، وزیری که گریه می‌کند به این معناست که خود را برای مردم نمی‌گیرد و مردم را تحویل می‌گیرد. من معتقدم وزیر ما و نماینده ما باید با مردم باشند و اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند حداقل برای او گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات این مردم را حل کنیم. همه باهم نتوانستیم این مشکل را حل کنیم حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که برای این مردم گریه کنیم. وزیر این کار را که می‌کند اگر آن کار دیگر را نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: مگر پول و یا بودجه خاصی که در اختیار او قرار گرفته است که مشکلات را حل نکرده است. به من گفتند که تو نائب رئیس هستی و نباید صحبت کنی، ولی من از آنچه که می‌فهمم دفاع خواهم کرد. خوشایند دیگران برای من اهمیتی ندارد. در شرایطی که کسی دیگر را اگر بیاوریم به نفع مملکت نیست استیضاح وزیر کار نامعقولی است. اگر من رای مثبت به ربیعی دادم به معنای باج‌گیری نیست.

وی صحبت کردن نمایندگان با یکدیگر در مورد استیضاح وزیر را حق وزرا دانست و بیان کرد: اینکه یک عده را این را لابی‌گری دانسته و خلاف عرف مجلس می‌دانند ناحق است، وزیر حق دارد که از خود دفاع کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024