شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 06.08.2018, 22:48

خاتمی: دوری من از مهندس موسوی دروغ است

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

سیدمحمد خاتمی، مجموعه دروغ‌پراکنی‌ها علیه وی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تلاش عده‌ای برای تخریب اصلاح‌طلبی در ایران دانست و گفت: براندازان خوب می‌دانند تا زمانی‌که اندک امیدی به اصلاحات باشد، جایی برای آنها وجود نخواهد داشت.

سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی با اشاره به مشکلات موجود و بحران‌های اقتصادی در کشور، بر لزوم تلاش همگانی برای حل مسایل امروز تاکید و اظهار کرد: به دلیل ضعف عملکردها و مشکلات اقتصادی، ضعف دولت و اصلاح طلبان، نارضایتی در بین مردم افزایش یافته و این یک واقعیت است اما عده‌ای از اعتراض بحق مردم سوءاستفاده می‌کنند و به دنبال اجرایی کردن اهداف خویش هستند، آنها فضای مجازی را به دست گرفته‌اند و بر ناامیدی مردم دامن می‌زنند و درصدد تخریب نظام و بیش از آن اصلاحات هستند و این وظیفه بخش اندیشور جامعه بخصوص دانشگاهیان ‌است که منشا و اهداف این تخریب‌ها را برای مردم روشن کند.

وی با تاکید بر اینکه پدیده و پروسه «اصلاحات» را با «اصلاح طلبان» یکی نگیرید، گفت: اصلاحات پروسه‌ای‌است که در دل تاریخ شکل گرفته و جلو آمده و من از جریان اصلاح‌طلبی که جریانی تاریخی است، سخن می گویم. ضعف‌های اصلاح‌طلبان در جای خود وجود دارد اما اصلاحات راهیست که ایران را به دموکراسی، پیشرفت و استقلال و عدالت می‌رساند.

خاتمی در ادامه با اشاره به چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و تفاوت آن با انقلاب مشروطه به تلاش‌های موجود برای مقابله با جمهوری اسلامی برآمده از انقلاب پرداخت و گفت: منافقین روزی رفتند به صدام متوسل شدند چون مشخص بود پایگاهی در ایران ندارد و امروز می‌خواهند که رؤیای باطل خود را از طریق آقای ترامپ پیاده کنند. همه بدانند جمهوری اسلامی پابرجاست و اگر خدای ناخواسته آسیب ببیند بنا نیست یک دموکراسی تمیز ایجاد شود، بلکه نتیجه آن هرج و مرج و ویرانی و از میان رفتن همه سرمایه‌های معنوی تاریخی و اجتماعی ایران بزرگ است و چنین مباد.

وی با بیان اینکه آنسوی جمهوری اسلامی را تاریک و سیاه می‌بینم، یادآور شد: ما خود را موظف به دفاع از جمهوری اسلامی می دانیم ولی این به این معنی نیست که آنچه در این نظام و کشور می‌گذرد درست است، بلکه معتقدیم جمهوری اسلامی نیاز به اصلاح دارد و حرف ما با حاکمیت و تعامل با حاکمیت ضمن حفظ هویت اصلاح‌طلبی به همین معناست که باید ساختارها، برنامه‌ها و رفتارها به تناسب اصلاح شود.

خاتمی گفت: من به دلایل فلسفی و اجتماعی سکولاریسم را متناسب با جامعه ایران نمی‌دانم اما بارها گفته‌ام با این وضعیت که افراد را به اتهام طرفداری از سکولاریسم می‌کوبند، سکولاریسم خودبه‌خود خواهد آمد. اتفاقا من از سکولار نشدن جامعه دفاع می‌کنم اما به شرطی که ما اسلام و حکومت را جوری بفهمیم که پاسخگوی نیازهای امروز بشر باشد. اسلامی که با معیارها و مقومات جمهوری سازگار باشد و همه افراد جامعه با هر سلیقه و گرایشی را شهروند جمهوری اسلامی بدانیم در حالیکه امروز کسانی هستند که هیچ ارزشی برای رأی مردم قایل نیستند.

وی با اشاره به ضعف تحزب‌گرایی در جامعه ایران، یکی از ضعف‌های اصلاح طلبان را عدم توانایی در نهادینه کردن جایگاه و کارکرد حزب در جامعه دانست و گفت: اصلاح‌طلبان، هر چند نفر یک سازمان تشکیل دادند و هر یک برای خود تعریفی از اصلاح طلبی ارائه کردند و نگاه آنها به حکومت بود که اگر راهشان بدهند بروند در قدرت؛ اگر چه تلاش برای کسب قدرت اشکال ندارد اما هدف اصلی این نیست و باید زمینه فراهم شود تا فرهنگ جامعه به سوی مردم سالاری و عدالت بالا برود و نهادهای انتخابی به خواست مردم شکل بگیرند.

خاتمی در ادامه با اشاره به ضعف عملکرد دولت، حمایت از دولت را به معنای عدم نقد به عملکرد آن ندانست و بر لزوم تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور محترم تأکید کرد.

وی در ادامه یکی از ضعف‌های اصلاح طلبان را عدم تسلط بر فضای مجازی دانست و به برخی خبرسازی‌ها و دروغ پراکنی‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: من نمی‌توانم به یک یک دروغ‌هایی که به من نسبت داده می‌شود، پاسخ دهم اما یک نکته را تاکید می‌کنم که دور شدن من از مهندس موسوی یک دروغ و حرف بیخود است. مگر می‌شود باور کرد؟ من ممکن است به برخی عملکردهای خودم و این بزرگواران انتقاد داشته باشم اما این هرگز به منزله دوری از آنها نیست و متاسفانه دروغ‌هایی در این زمینه به من نسبت داده شد.

خاتمی در پایان به تغییراتی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و جوانگرایی در این شورا اشاره کرد و گفت: برخی از امضاکنندگان نامه با من دیداری داشتند و هیچ تقاضایی درباره انتخاب جوانان در شورا نداشتند اما معتقدم باید تحولی در شورا رخ دهد و جوانان حضور بیشتری داشته باشند. البته بعد از آن جلسه، برخی، حرف‌هایی به من نسبت دادند که بی‌خود بود.

در ابتدای این دیدار اعضای انجمن اسلامی درباره تشدید فضای امنیتی دانشگاه ها، شکل دعوت مردم به انتخابات و عملکرد اصلاح طلبان، نبود آزادی های سیاسی و عدالت، عدم مقابله موثر با فساد، عدم حضور پررنگ و موثر اصلاح طلبان در عرصه های سیاست ورزی و اطلاع رسانی دغدغه ها و انتقادهای خود را مطرح کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024