شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.08.2018, 9:00

افغانستان ۶ خلبان زن در بازی‌های آسیایی دارد، ایران هیچ!

انجمن ورزش های هوایی اسامی ورزشکاران پاراگلایدرسوار مرد را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اعلام کرد که یک سهمیه کمیته ملی المپیک برای زنان را نادیده گرفت و آن یک سهمیه را هم به مردان داد.

به گزارش ایسنا،  نوزدهم اردیبهشت ماه  کمیته ملی المپیک به طور رسمی لیست رشته‌ها و ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ را اعلام کرد و در حالی که سهمیه تعیین شده برای رشته پاراگلایدینگ ایران از طرف برگزار کننده بازی های آسیایی  ۱۶ خلبان شامل ۱۰ مرد و ۶ زن بود اما کمیته ملی المپیک به سه سهمیه شامل دو مرد و یک زن اکتفا کرد. در پی انتشار این خبر انجمن ورزش‌های هوایی نام ۱۰ مرد را برای اعزام معرفی و تلاش کرد تا با رایزنی یک تیم کامل شامل پنج نفر از مردان را راهی جاکارتا کند.

این موضوع باعث اعتراض بانوان پاراگلایدر سوار از جمله فاطمه افتخاری شد که به ایسنا گفت: ” سال گذشته انجمن ورزش‌های هوایی مسابقه‌ انتخابی بازی‌های آسیایی جاکارتا را در تهران برگزار کرد و سه نفر اول خانم‌ها برای اعزام به این بازی‌ها مشخص شدند.”

اما انجمن ورزش های هوایی بی توجه به تلاش بانوان این رشته تنها به دنبال اعزام خلبانان مرد بود و با بهانه‌های مختلفی چون داشتن سه سهمیه از طرف کمیته ملی المپیک در حالی که تیم کامل زنان چهار نفر است، مدال آور نبودن زنان و تخصص نداشتن آنها در بخش فرود دقت این رقابت ها حق آنها را برای حضور در این میدان ورزشی نادیده گرفت.

این موضوع باعث ناراحتی و واکنش فاطمه افتخاری شده است. افتخاری پس از نهایی شدن لیست پاراگلایدرسواران اعزامی به جاکارتا در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز ناراحتی از این موضوع گفت: برای پاراگلایدر هیچ خانمی به بازی های آسیایی جاکارتا اعزام نمی شود.  باید مجموع چیزی که رخ داده است، رسانه ای شود چون قطعا  همه چیزهایی که الان درست شده در سال های قبل افرادی  برای آنها جنگیده و تلاش کرده‌اند ، به همین دلیل این  موضوع را رسانه ای می‌کنم.  خیلی ناراحت کننده است  که زحمات زنان پاراگلایدرسوار نادیده گرفته می‌شود.

او ادامه داد: امسال هر سه خانمی که در مسابقه انتخابی جاکارتا مقام کسب کردند در مقدماتی جام جهانی نیز شرکت می‌کنند،  من هم به عنوان اولین خانم ایرانی در جام  جهانی پاراگلایدر شرکت می کنم. به هر حال این مسیر را با هزینه های شخصی‌ ادامه می‌دهیم. احتمال دارد شرایط کم کم بهتر شود البته  فکر می‌کنم با این هزینه های ارز و نایده گرفته شدن‌ها توسط سیستم و اینکه هیچ اعزامی وجود ندارد فکر می کنم اولین و آخرین دوره ای باشد که شرکت می‌کنم  ولی به هر حال در حد توانمان ادامه می‌دهیم.

افتخاری همچنین گفت:‌مسئولان انجمن ورزش‌های هوایی می‌دانند خانم ها مدال آور هستند. من مدال طلای مقدماتی جام جهانی را دارم، مسابقه‌هایی که از تمام دنیا شرکت می‌کنند بنابراین در آسیا قطعا مدال آور هستبم. اعزام نشدنمان در حالی است که از افغانستان شش خلبان زن اعزام می‌شود.

حمایت از ورزش بانوان را بارها از زبان مسئولان شنیده ایم اما در عمل تنها شاهد حذف یا اقدامات ظاهری چون پرچمداری بانوان در برخی مسابقه‌ها هستیم تا موجب رضایت افکار عمومی شود و مطالبه‌های جدی‌تر در  این بخش چون افزایش بودجه‌ ورزش بانوان، کاهش سهمیه های آنها  در مسابقه‌های مختلف، امکان گزارش تلویزیونی و رادیویی ورزش این گروه از ورزشکاران جامعه که دارای پوشش کامل اسلامی هستند و غیره نادیده گرفته شود.

مشخص نیست که این نوع نگاه حذفی به ورزش بانوان چه زمانی بهتر می‌شود تا شاهد از بین رفتن زحمات این ورزشکاران و ناامیدی آنها نشویم .علاوه بر این  بخشنامه جدید  وزارت ورزش و جوانان در کاهش اعزام‌ها نیز این نگرانی را به وجود می‌آورد که  بیشتر از مردان اعزام‌ بانوان دچار مشکل شود و پیشرفتشان را بسیار آرام و یا شاید متوقف کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024