سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.08.2018, 9:56

شروط مجلس ایران برای حمایت از بسته ارزی دولت

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز شنبه در گفتگویی اعلام کرد: تائید بسته پیشنهادی ارزی دولت منوط به رعایت شروطی است که مجلس در نظر گرفته است.

نماینده مردم کرمان در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی، محورهای جدیدی توسط دولت برای مدیریت بازار ارز پیشنهاد شده و مقرر شده طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز که در کمیسیون اقتصادی ارائه شده برای کنترل بازار ارز لحاظ شود.

وی ادامه داد: اولین شرط مجلس برای تایید بسته سیاست های ارزی دولت، تفکیک بازار اولیه از بازار ثانویه است، بازار اولیه جهت تخصیص ارز به کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی ناشی از درآمدهای دولت، حاصل از فروش نفت ایجاد می شود. این بازار، ارز مورد نیاز برای تامین مایحتاج عمومی، دارو، مواد اولیه دارو، نهاده های بخش کشاورزی، نهاده های بخش دامی وامثال آن را تامین خواهد کرد.

به گفته وی باید دو بازار برای ارز در ایران در نظر گرفته شود و ارز برای گردشگری از بازار ثانویه تهیه شود. او همچنین توضیح داد: ارز مورد نیاز برای گردشگری خارجی باید از بازار ثانویه تامین شود، البته استثنائاتی مانند ارز مسافرتی برای بیماران و ارز تعهدات بورسیه دانشجویی وجود دارد.

بر اساس برآورد مجلس ایران حدود ۳۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز در بازار ثانویه پیش بینی می‌شود، ابراهیمی در این باره اظهار داشت: این ارز باید از محل کل درآمدهای ارزی صادرات غیرنفتی کشور، تامین شود.تعیین نرخ ارز و خوراک پتروشیمی ها و فولاد و پالایشگاه ها بر اساس ساز و کار بازار آزاد در بازار ثانویه نیز باید رعایت شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024