جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2018, 21:11

نقش تریبون نمازجمعه در واگذاری ۳۵ هزار میلیارد به موسسات مالی اعتباری

امتداد:‌ سخنگوی دولت خبر می‌دهد که با فشار وارد شده از سوی تریبون نماز جمعه،‌ بانک مرکزی بدهی ۳۵ هزار میلیاردی موسسات مالی اعتباری را پرداخت کرد.

اولین‌بار عباس آخوندی به نقش و فشار تریبون نماز جمعه برای پرداخت بدهی موسسات مالی اعتباری سخن گفته بود. نکته‌‌ای که حالا نوبخت صراحتا به آن اعتراف کرده و عجیب‌تر اینکه رقم پرداختی به موسسات مالی اعتباری ورشکسته و نزول‌خوار را که تاکنون تصور می شد ۲۱ هزار میلیارد تومان است، تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

مضافا بر اینکه بدانیم این رقم از پول به گفته وی «پرفشار» پرداخت شده که در واقع بالا بردن پایه پولی کشور و موجبات افزایش حجم نقدینگی را فراهم کرده است.

عباس آخوندی ۲۳ دی ماه در روزنامه اعتماد به صحبت‌های خطیب جمعه تهران که هفته قبل از آن بیان شده بود اشاره کرد و گفت: «اگر فرمایش ایشان مبنا قرار گیرد نه تنها باید صدها هزار میلیارد تومان از بیت‌المال در جبران هزینه متخلفان پرداخت كرد بلكه ایران بهشت مفسدان خواهد شد و دیگر آنان هیچ غمی نباید به‌خود راه دهند چون نهایتا هزینه تخلف آنان بر عهده خزانه عمومی است و دولت اسلامی ضامن جبران خساراتی است كه متخلفان به دیگران وارد می‌كنند.»

خطیب جمعه آن روز نمازجمعه تهران، آیت‌الله سیداحمد خاتمی بود.

حالا نوبخت در جواب خطیب دیگر نماز جمعه تهران که گفته بود: «رئیس جمهور برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند» می‌گوید: «طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه‌های نماز جمعه حرف دیگری در خصوص موسسات مالی می‌زنند و بانک مرکزی مجبور می‌شود که ٢٣ هزار میلیارد و یا تا ٣٥ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه طلب‌ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می‌ماند.»

نکته اینجاست که این بدهی متعلق به موسسات مالی و اعتبار ورشکسته بود که با ایجاد یک آشوب و بلوا که کانون آن نیز از مشهد کلید خورد، دولت را مجبور کردند بدهی آنها را به مردم بپردازد. مضافا بر اینکه همین حجم بالای افزایش پایه پولی موجب افزایش بیش از حد نقدینگی شد که مشکلات جدید را به وجود آورده است.

آیا بهتر نبود دولت و سخنگوی آن پیش از پرداخت این پول از فشارها برای مردم حرف می‌زدند تا افکارعمومی مانع از پرداخت بدهی کسانی شود که حتی در دادگاه نیز وقتی از وضع زندگی و تفریحاتشان در کیش و شمال کشور انتقاد می‌شود دادگاه را بهم می‌ریزند؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024