پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2018, 14:13

توصیه‌ای خیرخواهانه / احمد زیدآبادی

حسام‌الدین آشنا در مقام مشاور رئیس جمهور، آدم فعالی به نظر می‌رسد. فعالیت او بخصوص در یادداشت‌ها و توئیت‌هایش کاملاً به چشم می‌آید.

من تاکنون چند باری به نقد اظهارات او پرداخته‌ام؛ اما از آنجا که «تکرار» برای‌ام امری ناخوشایند است؛ قصدی برای ادامۀ این کار ندارم.

در اینجا فقط نه از باب مچ گیری و لجاج، بلکه به انگیزۀ خیرخواهی می توان به وی توصیه کرد که بهتر است جوانب سخن خود را پیش از بیان علنی آن، بیشتر مورد دقت و بررسی قرار دهد تا سخن‌اش نزد مخاطب، مبهم یا تناقض‌آمیز به نظر نرسد.

آقای آشنا در آخرین نوشتۀ خود با عنوان «زمان آن است که با آمریکای ضد ترامپ گفتگو کنیم» اظهار نظری کرده است که هیچ کدام از اجزای آن با هم سازگار نیست.

او در واقع، موج انتقاد محافل آمریکایی از دیدار ترامپ - پوتین را زمینۀ مناسبی برای گفتگوی ایران با «آمریکای ضد ترامپ» می داند؛ غافل از اینکه چنین موجی به دلیل نوع روابط تهران - مسکو، عملاً آمریکای اصطلاحاً ضد ترامپ را از ایران دورتر و در برابر آن، سرسخت‌تر از ترامپ می‌کند!

اگر قرار به مذاکره با طرفی در آمریکا برای حل مشکلات فی‌مابین است؛ طرفی جز همین ترامپ مؤثرتر و منعظف‌تر و کارآمدتر نیست؛ اما اگر قرار به اتلاف وقت است؛ طرف‌های دیگر هم برای این مقصود بی اثر نیستند!

با این حال، اگر منظور از طرح مذاکره با آمریکای ضد ترامپ، ایجاد روزنی برای گشودن راه مذاکره با آمریکای خود ترامپ باشد؛ آن حرف دیگری است! ولی چرا چنین نیتی باید در قالب الفاظ معکوس بیان شود؟

اگر منظور از این قالب معکوس، عدم تحریک و برانگیختن مخالفان اصل مذاکره با آمریکا باشد؛ آن هم البته حرف دیگری است! گر چه بعید می دانم آنها از درک پیام نهفته در پشت این الفاظ معکوس ناتوان باشند!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024