شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.07.2018, 9:30

برق با شایعه‌ تولید نمی‌شود

یادداشت صدیقه ببران (مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو و استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ) در روزنامه اعتماد

این روزها، با آغاز فراگیر شدن قطعی برق در استان‌های مختلف و به خصوص در تهران، شاهد موج جدیدی از انتقادها و شایعات و حتی حملات به سوی مسوولان مرتبط وزارتخانه نیرو و دولت هستیم؛ شایعاتی که دلیل بی‌آبی کنونی را ضعف مدیریتی و صادرات برق و نظایر آن می‌دانند. اما واقعیت این است که .مصرف برق در طول روزهای اخیر چنان بالا بوده که می‌توان گفت طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. این عامل در کنار کمبود شدید آب که باعث توقف فعالیت یا کمرنگ شدن نقش نیروگاه‌های آبی و حرارتی کشور شده، از مهم‌ترین دلایلی بوده و هست که موجب شده تا مسوولان امر، از سر ناچاری تصمیم به قطع روزانه‌ برق در نقاط پرمصرف بگیرند.

اما در همین گذار و درحالی که کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با روزهای کمبود برق است، شاهد پیام‌های انتقادی معناداری از سوی شهروندان در شبکه‌های مجازی هستیم. گلایه‌هایی که بیشتر ناشی از ناراحتی آنها از سختی‌های حاصل از قطعی برق در زندگی روزمره‌شان دارد.

همزمان اما، به نظر می‌رسد گروهی نیز به صورت جهت‌دار به دنبال بهره‌برداری از شرایط به وجود آمده در این حوزه هستند و گویی می‌خواهند اعتراض‌های مردمی هموطنان و جامعه را رنگ وبوی سیاسی دهند. همین مساله باعث شده تا قطعی‌های برق به یکی از پیچیده‌ترین مسائل روز جامعه بدل شود. در حالی که شهروندان اگر واقعا بدانند که کمبود برق جدی و حتی در آستانه بحران است، مسلما بسیاری از این انتقادها کاهش پیدا خواهد کرد.

از سویی درست است که شهروندان و حتی خود ما به سبب قطعی‌های مکرر برق به سختی افتاده‌ایم ولی نباید انصاف را از یاد ببریم و این نکته که مقصر اصلی قطعی برق خود ما هستیم که نه تنها با وجود هشدارهای مکرر، تلاش چندانی برای مدیریت مصرف برق خود در طول روز نمی‌کنیم، بلکه حتی به گفته آمار بیشتر از سال‌های گذشته، برق مصرف کرده‌ایم.

گروهی دیگر از شهروندان هم به صادرات برق به کشورهای دیگر اشاره می‌کنند. در حالی که به هیچ عنوان این مساله صحت ندارد و حتی صادرات برق به برخی از کشورهایی که از قبل بسته شده بوده نیز به دلیل همین بحران کنونی قطع شده است. همچنین به تازگی برخی از منتقدان نیز معاهده پاریس و تعهد ایران در آن را دلیل بحران کنونی برق عنوان می‌کنند که اگر این دوستان کمی با این تعهد و مفاد آن مطلع بودند؛ می‌دانستند که این معاهده به هیچ عنوان ارتباطی به مقوله تولید و مصرف برق در ایران ندارد.

تمام تلاش امروز مسوولان وزارت نیرو این است که با تدابیر مختلف، کاری کنند تا قطعی‌ها به حداقل برسد و برق کشور تامین شود. تدابیری مانند تغییر ساعت کاری ادارات که تاکنون باعث ذخیره 600 مگاوات در تهران شده است که رقم قابل تاملی است. گرچه معتقدیم ادارات دولتی که سهم زیادی در مصرف برق کشور دارند، با اجرای دستور‌العمل‌های سختگیرانه‌تر می‌توانند نقش بسیار بیشتری در صرفه‌جویی برق داشته باشند.

در چنین شرایطی شاید بهترین راه‌حل، همدلی تمامی هموطنان و شهروندان و مسوولان و ارکان مختلف جامعه برای صرفه‌جویی و گذر از وضعیت کنونی باشد. البته هیچکس منکر این نیست که باید آسایش ورفاه برای تک‌تک شهروندان ایرانی مهیا شود ولی به هر حال با بحرانی مواجهیم که راه گریزی از آن نیست. چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز کشور با بحرانی جدی در عرصه برق مواجه است که ناشی از مصرف بی‌رویه من و شماست، ضمن آنکه شایعه‌پراکنی‌ها و موج‌سواری‌های انجام شده نیز نمی‌تواند منجر به تولید برق بیشتری در کشور شود.

پس ضمن پوزش از شهروندان بابت سختی ناشی از قطعی برق؛ امیدواریم همگی با همدلی و همفکری هم، از این بحران نیز با سربلندی بیرون آییم و با اصلاح الگوی مصرف برق خود طی روزهای باقیمانده سال، شاهد عادی شدن شرایط و اتمام قطعی‌های برق در تهران و کل کشور باشیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024