پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 11.07.2018, 20:03

مهرناز حقیقی پزشک ساکن بندرعباس به دادگاه احضار شد

مهرناز حقیقی، فعال مدنی، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت به دلیل نوشتن در فضای مجازی، تهیه کمک‌های مالی برای زندانیان سیاسی و کودکان کار و به صرف سابقه هواداری از سازمان مجاهدین در دهه شصت، با اتهام «عضویت در سازمان مجاهدین» و «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند» مواجه شده و قرار است روز سی و یک تیر ماه در دادگاه انقلاب بندرعباس محاکمه شود.

مهرناز حقیقی، پزشک ۴۹ ساله و ساکن بندرعباس اول اسفند ماه ۱۳۹۵ از سوی وزارت اطلاعات در خانه‌اش بازداشت شد و پس از سپری کردن بیش از سه ماه در پلیس امنیت بندرعباس و زندان اوین تهران، روز ششم خرداد ۱۳۹۶ با سپردن وثیقه آزاد شد.

مهرناز حقیقی روز بیستم تیر ۹۷ به کمپین گفت پس از تبرئه شدن و صدور قرار منع تعقیب برای اتهامات اولیه مانند نشر اکاذیب، توهین به رهبری و اقدام علیه امنیت ملی، دادستانی بندرعباس دو اتهام تازه‌ مبنی بر «عضویت در سازمان مجاهدین خلق» و «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند» را به او تفهیم کرده است.

این فعال مدنی با رد عضویت در سازمان مجاهدین خلق به کمپین گفت این اتهام به دلیل سابقه هواداری از این سازمان در دهه شصت و در سن ۱۲ سالگی مطرح شده و او از آن زمان ارتباطی با هیچ گروهی نداشته است: «در تاریخ ١٩ بهمن ماه سال ۶٠ در سن ١٢ سالگی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق در خانه توسط سپاه پاسداران بازداشت شدم و پس از دو ماه با توجه به عفو عمومی خمینی برای افراد زیر ١۴ سالی که در عملیات نظامی شرکت نداشتند، آزاد شدم و پس از آن هیچ فعالیت سیاسی و ارتباطی با هیچ گروهی نداشتم.»

خانم حقیقی به کمپین گفت عمده فعالیت‌هایش پس از سال ۱۳۸۸ و ظهور شبکه‌های اجتماعی به نوشتن مطالب انتقادی در فیسبوک و اینستاگرام و دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی و تهیه کمک‌های مالی بوده و آخرین بار نیز در حال جمع‌آوری هدیه نوروزی برای کودکان کار در بندرعباس بازداشت شده است.

این فعال مدنی به کمپین گفت: «پس از اعتراضات سال ٨٨ در فضای مجازی مطالب انتقادی می نوشتم. کم کم با تعدادی از دوستانی که از زندان آزاد شده بودند از تفکرات مختلف، ارتباط و رفت و آمد داشتم. ولی هیچ فعالیت سیاسی در این ارتباطات انجام نمی گرفت. پس از مدتی برای تعدادی از دوستانی که از زندان آزاد شده بودند و شرایط مالی مناسبی نداستند، کمک مالی بصورت شخصی و جمع آوری از آشنایان انجام می دادم تا این که حین جمع آوری عیدی برای کودکان کار در اسفند ۹۵  بازداشت شدم.»

مهرناز حقیقی به کمپین گفت اتهام عضویت در سازمان مجاهدین، ۱۵ ماه پس از بازداشت و پس از آن به او تفهیم شده که از سه اتهام اولیه در زمان بازداشت تبرئه شده است: «اتهاماتم ابتدا توهین به رهبری، نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی بود، بعد از گذشت یک سال در تاریخ ١۵ اردیبهشت ٩٧ مجددا احضار شدم و این بار معلوم نیست با چه مدرکی اتهام عضویت در سازمان مجاهدین را تفهیم کردند.»

خانم حقیقی همچنین به کمپین گفت وزارت اطلاعات با گذشت بیش از یک سال موبایل و لپتاپی را که در زمان بازداشت ضبط شد، تحویل نداده است. این پزشک ۴۹ ساله در حالی قرار است سی و یکم تیر ماه محاکمه شود که در زمان بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و تا کنون نیز علیرغم معرفی وکیل و نزدیکی زمان محاکمه، دادگاه پرونده را برای مطالعه و دفاع در اختیار وکیل قرار نداده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024