شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 11.07.2018, 9:38

یا انتقال به «سروش» یا جلب توسط پلیس

پیام درفشان وکیل یکی از مدیران کانال تلگرامی در اصفهان

احضار مدیران ده کانال تلگرامی دارای مجوز قانونی

مدیران ۱۰ کانال تلگرامی که کانال‌های خود را در وزارت ارشاد ثبت کرده بودند و با مجوز این وزارتخانه در شهر اصفهان مشغول به فعالیت بودند احضار شدند. به گفته پیام درفشان وکیل یکی از این افراد، دادستانی اصفهان به آنها اعلام کرده است که در صورتی که «فعالیت خود را به سروش انتقال ندهد جلب می‌شوید».

پیام درفشان در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۷ با وب‌سایت خبری اعتماد آنلاین گفت: «از شورای عالی فضای مجازی در یک مقطعی تاکید می‌کردند که بیایید کانال‌های خود را ثبت کنید و ما از شما حمایت می‌کنیم. این افراد هم براساس اعتمادی که در آن زمان به دولت تدبیر و امید داشتند، رفتند و اطلاعات شخصی خود را ثبت کردند. اتفاقا وزیر ارشاد در آن زمان از عملکرد این ادمین‌ها که تلاش داشتند براساس قانون یک کسب و کار راه‌اندازی کنند، استقبال و از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در جلسه‌ای تقدیر کردند.» او اضافه کرد: «حتی حمایت‌ها در آن زمان به حدی بود که گفتند به عنوان یک کسب و کار ثبت شده به شما وام می‌دهیم و به دلیل کار فرهنگی که انجام می‌دادند از آنها تشکر ‌کردند. اما الان به نظر می‌رسد افرادی که در آن زمان شهروندان قانون‌مدار بودند و کانال خود را ثبت کرده‌اند در حال قربانی شدن هستند.»

از فروردین ماه ۱۳۹۷ مدیران کانال‌های تلگرامی که کانال‌های خود را در سامانه مخصوص ثبت کانال‌های تلگرامی در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ثبت کرده بودند، پیامک‌هایی از این وزارتخانه دریافت کردند که آنها را به انتقال کانال‌های خود به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کنند. پس از آن بود که در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگوی خبری هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد فعالیت در تلگرام ممکن‌ است به جرم تبدیل شود. او گفت: «محدودیت‌هایی اعلام شده که در مواردی هم می‌تواند تبدیل به جرم شود؛ زیرا در برخی مقررات اگر انسان خلاف آن عمل کند چه بسا که منجر به جرم هم می شود.»

براساس گزارش وب‌سایت خبری اعتماد آنلاین، مدیران این کانال‌های تلگرامی قبل از بازداشت و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ پیامک‌هایی تهدید آمیزی دریافت کردند که به آنها اعلام شده بود در صورتی که طی ۴۸ ساعت آینده کانال تلگرام خود را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل نکنند بازداشت خواهند شد. در متن این پیامک که با امضا پلیس امنیت عمومی ناجا ارسال شده،  آمده است: «در اجرای حکم قضایی مبنی بر فیلتر شدن تلگرام، برای ادامه فعالیت کانال خود از طریق پیام‌رسان‌های داخلی ظرف ۴۸ ساعت اقدام نمایید. در صورت استمرار فعالیت کانال در تلگرام، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.»

مشخص نیست که بر اساس کدام رویه قانونی ورازت ارشاد و فرهنگ اسلامی اطلاعات خصوصی مدیران کانال‌های تلگرامی را در اختیار پلیس قرار داده است. در اختیار قرار دادن اطلاعات خصوصی مدیران کانال‌های تلگرامی مانند نام، شماره تلفن، نشانی محل سکونت , کار و سایر اطلاعات خصوصی، به افرادی که مورد تایید مالکین این اطلاعات خصوصی نیست، نقض حریم خصوصی آنها توسط مقامات وزارت ارتباطات و دولت حسن روحانی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش وب‌سایت اعتماد آنلاین مقامات قضایی به همسر یکی از زنانی که مدیر کانالی با محتوای آشپزی و شرینی‌پزی است گفته‌اند که او باید «تعهد بدهند که در تلگرام کار نکنند و فعالیت خود را به پیام‌رسان سروش ببرند». پیام‌رسان سروش که مورد حمایت‌های شدید وزارت ارتباطات و حکومت ایران است یک شرکت زیرمجموعه صدا و سیمای حکومتی ایران محسوب می‌شود و درخواست مقامات قضایی برای استفاده از این کانال۷ با توجه به آنکه به صورت مستقیم از آن نام بردند، نشان دهنده این موضوع است که این پیام‌رسان مورد حمایت قوه قضاییه ایران نیز قرار دارد.

مقامات قضایی ایران همچنین به او گفته‌اند که «استفاده از فیلترشکن جرم است،» این در حالی است که در هیچ کجای قوانین ایران و به ویژه قانون جرائم سایبری استفاده از فیلترشکن جرم محسوب نشده است. همچنین به گفته پیام درفشان وکیل دادگستری «با توجه به نظریه شماره مشورتی شماره ۳۶۷ مورخ ۱۳۹۱/۲/۲۵ اداره حقوقی قوه قضائیه صراحتا عنوان شده استفاده از فیلترشکن جرم نیست.» پیام درفشان اضافه کرد: «موجب حیرت است مقامات قضایی با علم بر این مساله صرفا در یک استان خلاف این امر عمل و ادمین‌ها را احضار کرده‌اند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024