پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 10.07.2018, 22:21

شاپرک شجری زاده، ایران را ترک کرد

«به دلیل ناعادلانه بودن دستگاه قضایی ایران، مجبور به ترک ایران شدم.»

احکام بیرحمانه نشان دهنده استبداد فرهنگی مقامات ایران است

۱۹ تیر ۱۳۹۷— شاپرک شجری‌زاده، یکی از زنانی که در محلی عمومی در اعتراض به حجاب اجباری، روسری خود را از سر برداشت به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. او متعاقبا در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که پیش از صدور حکم ایران را ترک کرده است.

شجری‌زاده در حساب اینستاگرام خود حکمی را که به اتهام «تظاهر به بدحجابی» و «تشویق به فساد» در شعبه ۱۰۸۹ دادگاه کیفری استان تهران توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شده است را رد کرد.

کمپین حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن این حکمِ صدور چنین احکامی را برای افرادی که به صورت مسالمت‌آمیز از حقوق خود برای ابراز عقیده استفاده می‌کنند غیرقانونی و فاقد مشروعیت دانست. کمپین از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا با قاطعیت این حکم را رد کنند.

هادی قائمی مدیر کمپین گفت: «مقامات ایرانی با نقض شدید تعهدات بین‌المللی خود در مورد آزادی ابراز عقیده استبداد فرهنگی خود را به نماش می‌گذارند.»

او اضافه کرد: «هر حکمی که برای اعتراض مسالمت‌آمیز صادر شود، سواستفاده از قدرت است که باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم شود.»

شجری‌زاده در ویدیوی که مسیح علی‌نژاد، به وجود آورنده کمپین چهارشنبه‌های سفید بر ضد حجاب اجباری در صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت که او کشور را ترک کرده است،‌ او گفته است احساس می‌کند مقامات «پرونده سازی» بر علیه او کرده‌اند و «در ایران احساس امنیت نمی‌کند.»

نسرین ستوده وکیل سرشناس حقوق بشر ایرانی که وکیل شجری‌زاده است، که خود به عهده داشتن وکالت معترضین به حجاب اجباری در زندان است، بازداشت‌های اخیر را «آشکارسازی خضونت علیه زنان» عنوان کرد.

شجری‌زاده که بارها بازداشت شده، نخستین بار در بهمن ۱۳۹۶  روسری خود در محله قیطریه تهران برداشت و آن را به صورت پرچم تکان داد، و در پس از آن در ۱۸ اردیبهشت در شهر کاشان بازداشت شد.

شجری‌زاده و دیگر زنانی که حجاب خود را در محل‌های عمومی در سراسر ایران برداشتند به عنوان دختران خیابان انقلاب شناخته می‌شوند.

دو تن از این زنان در حال حاضر با احکام زندان رو به رو هستند. نرگس حسینی دانشجوی ۳۲ ساله جامعه‌شناسی در تاریخ ۱۶ اسفند به ۲۴ ماه زندان-۲۱ ماه آن به صورت تعلیقی- و مریم شریعتمداری دانشجوی ۳۲ ساله علوم کامپیوتر در تهران، به یک سال حبس محکوم شدند.

زنان ایرانی برعلیه حجاب اجباری که مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به اشکال مختلفی اجرا شد، اعتراض کرده‌اند. اعتراض‌ها سال ۱۳۹۷ پس از آنکه ویدا موحد، مادر ۳۱ ساله، در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۶ برروی جعبه پست برق در خیابان انقلاب ایستاد و روسری خود را همانن یک پرچم تکان داد، مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفت.

تمام زنان ایرانی مجبور هستند بدن خود را (بجز صورت) و موهای خود را زمانی که در محل‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند را بپوشانند. این قانون به تدریج و پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط آیت‌الله خمینی رهبر سابق ایران، تحمیل شد.

زنان که نمی‌توانند خود را مطابق با استانداردهای فعلی عمومی در ایران تطبیق دهند به جرم انجام فعل «حرام» بازداشت، جریمه، زندانی و حتی شلاق شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024