جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.07.2018, 18:01

کلانتری: ما بخش اعظم آب خوزستان را با اشتباه مهندسی شور کردیم

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد: «در خوزستان، توزیع آب با مشکل روبه‌رو است. در شمال استان، مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. اتفاق بدی که افتاد، آب‌گیری سد گتوند بود. این پروژه در زمان مرحوم هاشمی کلنگ زده شد. براساس محاسبات مهندسی آمریکایی‌ها پیش از انقلاب شروع شد در آن زمان، هیچ اشکالی در اجرای آن نبود. اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد.»

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران»، کلانتری در نشست دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر افزود: «این باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم. ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز، شور کردیم.»

وی در ادامه درباره مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: با روال طبیعی هر جای ایران ممکن بود خشک شود، ولی خوزستان آخرین نقطه بود. حتی ممکن است گیلان و مازندران خشک شود، ولی برای خوزستان این اتفاق نمی‌افتاد. اما مشکلی که در خوزستان داریم مدیریت آب و عدم تشخیص اولویت‌هاست. منابع آب را در آن منطقه از دست دادیم یا از نظر کیفی آلوده کردیم.

کلانتری همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات خوزستان آلودگی‌های نفتی است. ما پس از گذشت ۱۱۰ سال، هنوز فلرهای گازی را در خوزستان می‌سوزانیم، در حالی که خارجی‌ها آماده‌اند تا نصف پول گاز را بگیرند و این‌ها را تبدیل به میعانات گازی کنند. پس از این سال‌های طولانی هنوز نتوانستند فلرها را مهار کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024