شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2018, 10:03

اقتصاد رقیب ششم اردوغان در انتخابات ترکیه

اردوغان در انتخابات ترکیه علاوه بر پنج رقیب خود باید با رقیب مهم‌تری هم به مبارزه بپردازد.

به گزارش اعتمادآنلاین بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته اکثر مردم ترکیه مسائل اقتصادی را مهم‌ترین شاخص خود برای ارزیابی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند. این در حالی است که به گفته کارشناسان «رجب طیب اردوغان» سیاست خارجی را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های انتخاباتی خود برگزیده بود.

نتایج این نظر سنجی که چندی پیش توسط موسسه پژوهشی «مک» انجام گرفت نشان می‌دهد «۵۰ درصد از مردم ترکیه تاکید کرده‌اند مسائل اقتصادی مهم‌ترین تاثیر را بر تصمیمات انتخاباتی آنها می‌گذارد و کاهش ارزش لیر در کنار گسترش بیکاری مهمترین شاخص‌های نحوه تصمیم‌گیری‌هایشان محسوب می‌شود.»

در این راستا پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ماهواره‌ای اسکای‌نیوز عربی هم گزارشی از نظرخواهی میدانی خبرنگار این شبکه از مردم ترکیه منتشر کرد و خبر داد در سایه کاهش ۲۰ درصدی ارزش پول ملی ترکیه در سال ۲۰۱۸  و رسیدن میانگین بیکاری به رقم ۱۰ درصد در کنار ۱۲ درصد تورم، مردم ترکیه توجه بیشتری به مسائل اقتصادی پیدا کرده‌اند.

مخالفان اردوغان بر این باورند که کاهش ارزش پول ملی بیانگر شکست برنامه‌های اقتصادی او طی دوره گذشته بوده، بنابراین ادامه چنین روندی به نفع کشور نخواهد بود. این در حالی است که موافقان وی بر این امر تاکید دارند که نتایج را باید در ثبات کلی اقتصاد جست‌وجو کرد، امری که جزو دستاوردهای اردوغان محسوب شده و وی توانسته پروژه‌های عظیم زیرساختی همچون فرودگاه‌ها و تونل‌ها را برای کشور ایجاد کند.

گرچه مشکلات اقتصادی یک‌شبه به وجود نمی‌آیند، اما مرتبط شدن شدید آن به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، باعث شده است تا اردوغان هم بار دیگر برنامه‌های اقتصادی خود را به صدر برنامه‌های تبلیغاتی خود ببرد، با این وجود کاهش مستمر ارزش لیر باعث شده تا برخی کارشناسان اعلام کنند او امروز بیش از هر طرف دیگری مجبور به رقابت با واحد پول کشور است تا ۵ نامزد دیگر.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024