پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2018, 9:05

موافقت احتمالی ایران با تصمیم افزایش تولید اوپک

بهروز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پیش بینی نتیجه اجلاس 174 اوپک اظهار داشت: با توجه به اظهارات اخیر آقای زنگنه به نظر می‌رسد ایران نیز در کلیت افزایش تولید با اعضا توافق کند اما رقم افزایش ممکن است متفاوت باشد.

وی افزود: تصور بنده این است که ایران با کلیت جریان اوپک برای پایین آوردن قیمت نفت همسو می‌شود ولی همانگونه که آقای زنگنه به درستی در سخنرانی خود گفته موضوع بالا رفتن قیمت نفت موضوعی خارج از تقاضای بازار و حجم عرضه است. ونزوئلا در شرایط سرمایه گذاری و تولید از بازار خارج شده، ایران که به نظر می‌رسد که در آینده این اتفاق برایش بیفتد، بنابراین این رویه نمی‌گویم سیاسی؛ اما  ترکیبی از کمبود سرمایه گزاری در برخی اعضا و کاهش حجم تولید آنها است، بنابراین عرضه کم و قیمت نفت بالاست.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: تصور بنده این است آمریکا بر خلاف آنچه که اعلام می کند بی میل نیست و از این شرایط افزایش قیمت‌ها استقبال می‌کند هر چند آن را طوری دیگر بیان می‌کند زیرا اگرچه ممکن است بخش‌هایی از اقتصاد این کشور که انرژی مصرف می‌کنند متضرر شوند اما بخش‌های دیگر که تولیدکننده هستند، سود می‌برند.

وی تاکید کرد: در نهایت اجلاس اوپک با افزایش تولید برای تعدیل قیمت موافقت می‌کند و این افزایش حجم برای عربستان و روسیه که مازاد تولید دارند، سود دارد.

نامداری یادآور شد: اجلاس اوپک بر پایه اجماع است اگر همه اعضا تصمیمی را تایید کردند، اجرا می‌شود اگر تایید نکردند هم اعضا کار خود را انجام می‌دهند، تصور من این است زنگنه و همراهان او به درستی به این نتیجه رسیدند که با این موافقت می‌توانند آنچه را آمریکا می‌خواهد مبنی  بر اینکه ایران علیه اوپک و اوپک علیه ایران باشد، خنثی کند و به این دلیل با افزایش عرضه موافقت می‌کند که این هدف آمریکائی‌ها را عقیم کند، در واقع بیشتر به دنبال این است که اجماع اوپک بر عیله‌ش نباشد و در عرصه جهانی به عنوان کشوری که طرفدار بالا بردن قیمت نفت است، معرفی نشود.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات احتمالی پیش رو مبنی بر همراهی ایران با اوپک ممکن است به لحاظ اقتصادی چندان به سود ما نباشد اما در کلیت قضیه به نفع ما است یعنی اگر مخالفت می‌کردند برای ما منفعت نداشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024