چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2018, 8:55

ترکیه نخستین جنگنده F-35 خود را از آمریکا تحویل گرفت

آناتولی: آمریکا اولین فروند از ۳۰ جنگنده‌های اف-35 خریداری شده توسط ترکیه را امروز طی مراسمی در فورت وورث ایالت تگزاس تحویل داد.

در این مراسم مسئولان وزارت دفاع و نمایندگان شرکت های ترکیه ای که در این پروژه، ساخت، تعمیر و مونتاژ موتور جنگنده‌های مذکور را به عهده گرفته اند، و مدیران ارشد شرکت لاکهید مارتین آمریکایی حضور یافتند.

ترکیه به عنوان کشوری که صنعت دفاعی آن در تولید جنگنده‌ اف-35 نقش فعال دارد، از سال ۱۹۹۹ در این برنامه شرکت دارد.

پس از تحویل اولین فروند از جنگنده‌های اف-35، دومین جنگنده روزهای آتی و سومین و چهارمین آن هم در ماه مارس سال ۲۰۱۹ از سوی آمریکا به ترکیه تحویل داده می شود.

جنگنده‌های مذکور تا پایان آموزش خلبانان ترک در آمریکا باقی خواهند ماند. پنچمین و ششمین جنگنده‌های که قرار است به ترکیه تحویل داده شود، در پی اتمام مرحله تولید در نوامبر ۲۰۱۹ به ترکیه فرستاده می شوند.

جنگنده اف-35 ترکیه که به سفارش آنکارا در آمریکا تولید شده است، چهار برابر قوی تر از اف-16 و اف-18 و دارای توان حمله هوا به هوا و نیز حمله هوا به زمین نیز است. تولید این هواپیمای جنگنده نسل پنجم که دارای ویژگی رادارگریزی نیز است، در سال ۱۹۹۰ طراحی و از سوی کنسرسیومی به رهبری آمریکا و بریتانیا تولید شده است.

اعضای دیگر این کنوانسیون که ترکیه نیز در سال ۲۰۰۲ در آن وارد شد عبارتند از کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ و آلمان. تاکنون کشورهای اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی نیز به عنوان خریداران خارجی تجهیزات نظامی از آمریکا، سفارش خرید جنگنده اف-35 را داده اند. ترکیه نیز ۳۰ فروند اف-35 را سفارش داده است. آنکارا قصد دارد تدریجا در طول زمان ۱۰۰ فروند از این جنگنده برای خود تامین کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024