جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 21.06.2018, 9:41

بیژن جیرسرایی و سپنتا نیکنام: ما چگونه ما شدیم؟ / صادق زیباکلام

روزجمعه ۲۵خرداد۱۳۹۷ (15ژوئن2018) به دعوت شماری از نمایندگان مجلس آلمان ملاقاتی میان ما برگزار شد. این نمایندگان در حقیقت هر یک جدا از عضویت در کمیسیون‌های تخصصی‌شان، جزو هیئت دوستی ایران و آلمان هم بودند. عمده مطالب پیرامون آینده برجام بود و اینکه چگونه ممکن است بتوان آن را حفظ نمود؟ موضوع بعدی درباره حقوق‌بشر و بالاخره کمک‌هایی که ممکن است آلمان به ایران بتواند در صورت جدی شدن تحریم‌ها بنماید.

در تمام یکی دو ساعتی که گفتگو داشتیم، من محو یکی از نمایندگان مجلس آلمان شده بودم. نام ایشان آقای بیژن جیرسرایی و اهل گیلان بودند. متولد سال۱۳۵۵ و ده ساله بوده که به آلمان می‌آیند. در اینجا به مدرسه، دبیرستان و دانشگاه رفته و در رشته اقتصاد فارغ التحصیل می‌شود. ایشان بسیار به مسائل محیط‌زیست ایران علاقه‌مندی نشان می‌دادند. پیش خودم گفتم شاید علاقه و توجه‌اش به وضعیت محیط‌زیست ایران به واسطه بلایی است که بر سر جنگل‌ها، منابع آب، دریا، سواحل و طبیعت مازندران در این چند دهه آورده‌ایم. با ناراحتی از مرحوم کاووس سید امامی می‌پرسید. اما من  محو دانایی، هوش و تسلطش به موضوعاتی که در آن یکی دو ساعت داشتیم شده بودم.

بی‌اختیار در ذهنم مقایسه میان او و آقای سپنتا نیکنام بوجود آمد. آقای جیرسرایی علیرغم آن که یک خارجی و مسلمان محسوب می‌شده مع ذلک نظام آلمان به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد حتی یک خارجی که آنجا متولد هم نشده صرفا بواسطه برخورداری از شایستگی‌هایی که دارد بتواند در سن ۴۰سالگی به یکی از بالاترین موفقیت‌های نظام اجتماعی آن یعنی به عضویت پارلمان آن کشور درآید. قطعا حاصل استعداد و توانایی‌های وی نصیب کشور آلمان می‌شود. در نقطه مقابل جیرسرایی و نظام آلمان، نظام ما و سپنتا نیکنام قرار دارند. سپنتا نیکنام هم می‌بایستی از استعداد و توانایی‌های شایسته‌ای برخوردار بوده باشد که قریب به ۲۰هزار تن از مردم یزد برای شورای شهرشان به وی رأی می‌دهند علیرغم آن که می‌دانستند که وی زرتشتی است. اما نظام ما اجازه نمی‌دهد سپنتا نیکنام که زرتشتی است در شورای شهر یزد خدمت کنند.

علی القاعده همانطور که مواهب استعداد آقای جیرسرایی به مردم آلمان می‌رسد، مواهب توانایی‌ها و استعدادهای آقای سپنتا نیکنام هم به مردم شهر یزد می‌توانست برسد. با این تفاوت که نظام آلمان راه را برای شایسته‌سالاری باز گذارده اما نظام ما در عمل به اشکال مختلف راه پیشرفت انسان‌های لایق و توانمند را مسدود می‌نماید تا مبادا کنترل اوضاع از دستش به در رود: ما چگونه ما شدیم؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024